Gegeven de beschrijving, hoe kan ik KPN opnames overzetten op mijn computer?

Er zit een USB-port in onze TV, maar ik heb research gedaan en blijkbaar is er toch geen manier om gelijk meteen TV opnames op een PC/laptop over te plaatsen. Kan ik ze dan op een PHILIPS DVD recorder overplaatsen om ze op DVD(s) te branden en die converteren naar MP4-bestanden? hoe?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

Het kijken naar digitale TV is een individueel recht van een betalende abonnee die daarmee een exclusieve licentie verkrijgt om de aangeboden TV signalen gedecodeerd te kunnen ontvangen en bekijken. Voor eigen gemak kunnen en mogen de aangeboden signalen op een daartoe geschikte decoder (PVR_decoder) worden opgenomen om deze op een later tijdstip of nog eens te bekijken.

Digitale TV-opnamen die gemaakt zijn met een PVR-decoder van een TV-provider kunnen alleen weergegeven worden met die PVR-decoder van die provider. KPN in dit geval.
De digitale opname bestanden op de HD van zo'n PVR-decoder worden nl. voorzien van een versleuteling die door de decoder gelezen wordt bij afspelen en de opnamen dan vrijgeeft voor weergave op TV. Hetzelfde principe dus als bij direct TV kijken via een provider en diens decoder.

Het versleutelen van TV-opnamen op de PVR wordt gedaan om te voorkomen dat er eenvoudig (illegale) kopieën gemaakt kunnen worden van het opgenomen materiaal (films, shows, muziek e.d.) waarmee dan een inbreuk op de auteursrechten zou kunnen ontstaan als dat materiaal illegaal wordt verspreidt.
Deze maatregel was indertijd een eis van de grote film-industrie om hun medewerking aan betaal televisie te verlenen toen deze nieuwe vorm van TV distributie werd geïntroduceerd.

Ook de hedendaagse digitale TV's moeten aan deze eisen voldoen en het is daarom niet mogelijk om via de TV weergegeven digitale signalen rechtstreeks op een HD of ander digitaal medium op te slaan.

Met analoge TV signalen is het wel mogelijk om deze gedigitaliseerd op een HD op te slaan en weer af te spelen maar daarvan is de resolutie dan ook heel veel lager, vergelijkbaar met die van een ouderwetse VHS band.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het overzetten van digitaal opgenomen programma's naar bijvoorbeeld een PC om ze daarmee te bewerken gaat niet werken omdat de encryptie het mediaspelers onmogelijk maakt dergelijke bestanden te openen of te bewerken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gvrox
8 jaar geleden
Volgens mij is het bij KPN zelfs zo dat in de cloud wordt opgenomen, je hebt de opname dus niet eens in huis (!). Daarmee wordt het helemaal onmogelijk om de opname op de PC te zetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij de oudere KPN ontvangers met Harddisk was het wel mogelijk om opnamen thuis te bewaren. Ze konden ook worden overgezet naar een andere recorder, maar dat moest dan door ze af te spelen op TV en op een andere Scart van die TV weer een opnemende recorder te hangen.
Zo deed ik dat een dik jaar geleden nog. Nu heb ik ook zo'n kleine ontvanger van KPN, zonder Harddisk. Die neemt dus niet meer lokaal op.