Is het mogelijk om 3D af te spelen op een normale TV?

Hallo iedereen!
Ik heb een PHILIPS HD LCD TV en ik wil graag 3D kunnen zien!
Mijn vraag is dus: Zou dat kunnen en hoe (graag stap voor stap uitleggen).

Gr Gebruiker71

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16K

Het beste antwoord

Ongeacht uw tv-set kan u 3D zien, de vraag is of dat is wat u bedoelt. Het enige wat u nodig heeft is een dvd-speler en een 3d-dvd met rood/groen bril. Dit geeft echter niet het kleurbereik wat met actieve/passieve systemen gehaald wordt en zoals u in de bioscoop gewend bent.

Als u dat wil moet u een speciale 3D-bril, 3D-TV, 3D Blu-ray speler en 3D BR-disc hebben.

Afbeelding is een 3D-DVD inclusief rood/groen of eigenlijk groen/magenta bril.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, dat is niet mogelijk op een TV welke dit niet ondersteund. Dus ook HD TV's niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niko
12 jaar geleden
ik denk dat je 3Dgewoon kunt afspelen op elke tv.alleen zie je daar dan niks van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afspelen kan wel. Je ziet het beeld dan enkel niet scherp. Heel wazig dus.
nee, dat kan niet maar als je een 3D film wilt afspelen kan dat wel (dan moet je wel een 3D bril opdoen natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan, als de 3D wordt verkregen door rood/groen gescheiden beelden. Je kunt dan met zo'n rood/groen brilletje 3D kijken.

Om beelden zoals 3D Avatar te bekijken heb je een TV nodig die deze technologie ondersteund. Dat gaat anders dan met een rood/groen scheiding, maar er is nog wel een bril nodig (polariserend).

In de toekomst zullen er ook 3D tv's zijn met andere technologie waarbij je geen bril nodig hebt, bijvoorbeeld zoals de 3D NDS. Maar de tv moet wel die technologie ondersteunen.

Toegevoegd na 2 minuten:
(of met een blauw/rood brilletje).

Toegevoegd na 4 minuten:
(of groen / magenta, als de kleuren maar gescheiden worden).

In deze gevallen krijg je maar de helft van de info (beeld) in het linkergedeelte en de helft in het rechtergedeelte.

Bij de huidige 3D die je in de bioscoop krijgt (full HD) werkt dat anders en wordt het beeld om en om vertoond.

Toegevoegd na 13 minuten:
Kortom: Je kunt 3D films bekijken als er een gekleurd brilletje bij zit (anaglyph). Anders gaat het niet werken en als het beeld al wordt getoond is dat geen 3D. De meeste moderne TV's zullen één beeld weergeven en je mist de helft van de informatie. In het slechtste geval is het beeld wazig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wou ik ook zeggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ook:)
Als je 3D films wilt bekijken heb je een bril nodig die afwisselend beide ogen afdekt zodat elk oog alleen dat deel van het beeld ziet dat voor dat oog bestemd is.
Zo'n bril moet signaal van de TV ontvangen om te weten wanneer een beeldje voor het linkeroog of voor het rechteroog bestemd is.
De beeldjes worden om en om door de tv getoond.
Als je een gewone TV hebt zal die geen signaal voor 3D brillen uitzenden, dus dat gaat niet werken.
Wel zou kunnen werken als je films bekijkt met een rood/groen bril, maar dan moet de film in rood/groen 3D
zijn opgenomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3D is eigelijk niets anders dan een (halve) HD signaal. Deze kan je gewoon afspelen op een HD(ready) TV.

Je zal dan alleen niet de 3D sensatie hebben maar een raar dubbel beeld zien.

Toegevoegd na 6 minuten:
Oeps.. vraag niet helemaal beantwoord: Je zal een bril en stuurmodeule moeten hebben met zgn 'active shutters'.
Die werken in tegenstelling tot 'normale' 3D systemen niet met speciale gepolariseerde beelden op de televisie maar met om en om weegegeven links-rechts beelden die door het in-sync openen en sluiten van linker en rechter brilglas (gepolariseerd) de 3D verzorgd.

Weet niet of dit voor philips op de markt is maar er zijn wel ontwikkelingen in die richting geweest (zie link).
De opmerking dat dat alleen op 200Hz TV's kan is niet waar; vroeger keek men ook op 50Hz (de frequentie die netto overblijft bij een 100Hz TV met active shutter)
ronaldP