Waarom zijn televisies ( vierkant) ?

ondertitel?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik bedoel rechthoekig....haha......ja
waarom ze niet rond kunnen zijn....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De eerste TV's waren rond ondat het makkelijker was de beeldbuis zo te bouwen. Maar al snel bleek dat je met een circelvormige opname niet efficient kon omgaan met opnameapparatuur (die toen vreselijk duur was). Stel je een ouderwetse filmrol voor met allemaal van die diaatjes achter elkaar die voor een lamp in een projector langsgerold worden om een filmpje te krijgen. Als je op zo'n strook materiaal allemaal cirkels hebt, kun je de ruimte tussen de cirkels in niet gebruiken en moet je heel veel duur materiaal ongebruikt laten. Het was een stuk efficienter om het dus rechthoekig te gaan projecteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier sluit ik me helemaal bij aan. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1!

Andere antwoorden (5)

bij mijn weten zijn ze rechthoekig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt wel 'vierkante' ogen krijgen van teveel tv kijken...
Mijn tv is ook rechthoekig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit was een grapje sorry hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@juliaan
ik weet dat vergissen menselijk is (je wil niet weten hoe vaak ik menselijk ben...pfff) het is in ieder geval niet kwetsend bedoeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?
wat bedoel je hier mee, het komt op mij niet zo positief over of vergis ik me hierin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik het had begrepen dat had ik wel gedaan, denk je ook niet :) loop nu dus achter de feiten aan, geloof dat alle modelletjes en vormen de revue al hebben gepasseerd. in ieder geval denk ik dat het langwerpige met de ondertiteling te maken kan hebben. anders is het zo'n kleine ruimte aan de onderkant en moet je lezen in high speed tempo. lijkt me niet echt prettig.
ik hou het toch maar op mijn breedbeeld tv :OP
Rond is niet zo mooi he
En veel spellen en programma's worden zodanig opgenomen en uitgebeeld in een vierkante versie

.
Er zou dan ook speciale cameras moeten komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-
Waarom denken mensen dat daar speciale camera's voor nodig moeten zijn? Je zou driehoekig kunnen filmen en dat naar een rondje bijsnijden. Technisch is dat allemaal mogelijk, in de praktijk heb je er echter niks aan, sterker nog het is allemaal verspilling van je materiaal. Rond is niet zo mooi is een subjectief antwoord. Spellen worden niet opgenomen die worden geprogrammeerd en zou je juist heel goed op een rond scherm kunnen laten renderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben het met je eens mrTomaat.
Tv's kunnen ook rond zijn. Kijk maar eens naar de allereerste tv's.
Het was technisch namelijk veel makkelijker om een ronde beeldbuis te maken dan een vierkante/rechthoekige.
Maar dat is een heel technisch verhaal.

Leest trouwens wat lastig, ondertiteling bij een ronde tv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om dezelfde reden als waarom een filmscherm rechthoekig is.
Dus het formaat van de fotootjes waaruit een film bestaat.
Anders zou je speciale films moeten gaan maken voor een rond scherm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft niet je kan ze later ook bijsnijden net zoals ze met cinemascope (2,39:1) deden in het 4:3 (1,33:1) tijdperk. Toegegeven zou dit heel stom en onnodig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar die zijn alle rechthoekig.
M.i. is bijsnijden een stuk lastiger dan afsnijden, want welk beeld zou je moeten toevoegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel scherp 'Fjord' :) maarrrrr.....de randjes die je kan weg laten vallen door de beeldscherm verhouding te veranderen. (zie boven) overigens kan dit zonder schaar en of lijm. zit een knopje op de AB overigens zijn er vele programma's (geen tv gids voor nodig) waarbij je beelden kan bijsnijden om ze te bewerken. hier een link met meer info zodat het helemaal niet zo lastig hoeft te zijn als dat het lijkt.
http://office.microsoft.com/nl-nl/help/objecten-bijsnijden-of-het-formaat-ervan-wijzigen-HP005208620.aspx :OP
Een lens zoals die in de camera maakt ronde afbeeldingen en andersom is een ronde beeldbuis ook handiger in gebruik. Met die gegevens is het vreemd te noemen dat we van de ronde beeldbuizen zijn afgestapt. Dit had echter vele redenen.

Één daarvan werd eerder al genoemd. Voorheen werd film op rollen opgeslagen en met een destijds vierkant, en tegenwoordig breedbeeld 'beeld' verspil je minder ruimte.

Daarnaast speelt er nog iets mee en dat heeft mede met de introductie van breedbeeld te maken. Onze ogen zitten naast elkaar en onze hersenen krijgen het beeld dus uit een zeer breed ovaal. Het is dus natuurlijker voor mensen om brede beelden te zien.

Nu we in het digitale tijdperk zitten gebruiken we amper nog beeldbuizen, dus daar is geen economisch voordeel voor een rond beeld te behalen. Sterker nog, digitaal beeld is ingericht op weergave per lijn. Als we dat voor een rond beeld willen versturen, moeten we aangeven hoeveel beeldpunten er in een lijn gaan.

Er zijn wel ronde en ovale LCD displays gemaakt voor in mobiele telefoons, maar door de afwijkende vorm was daar amper video voor, laat staan apps.

De reden dat we voor 'een vierkant' kozen was dus economisch en de reden dat we daar een rechthoek van hebben gemaakt was ergonomisch.