Waarom trekken duurdere producten de consument meer aan dan goedkopere.

Bijvoorbeeld: De prijzen van een flatscreen tv liggen rond de 750 euro. Wanneer een bedrijf deze verkoopt voor 200 euro kopen veel minder mensen het. Dit is aangetoond met etenswaren op tv, maar dit is ongeveer hetzelfde concept.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Mensen kopen nou eenmaal op merk en mode. Als iemand in een namaak Ugg loopt is het een loser maar als dezelfde persoon dezelfde schoenen koopt van het merk Ugg voor 300 euro dan is hij opeens wel cool en hip.

Mensen zijn groepsdieren en doen veel om erbij te horen, Hieronder valt ook het A-merk kopen omdat het normaal is en goed overkomt. B-merken en zeker c-merken zijn voor sloebers, dat denken ze.

Vaak komt zo'n b of c-merk zelfs als een van de beste uit een test van de Consumentenbond. Alleen kijken mensen vaak niet naar de prijs/kwaliteitverhouding, want daarmee winnen de goedkope merken behoorlijk vaak.

Mensen zijn vaak te lui om echt goed te informeren naar de feiten en luisteren liever naar vrienden die het A-merk hebben en kopen het dan ook omdat het zo goed bevalt.

Het bekendste voorbeeld hiervan is de Ipod. Het is een duur ding dat niet meer kan dan de goedkopere merken of andere merken zoals de Iriver. De Iriver komt als beste uit de test maar omdat popartiesten er niet mee lopen wordt het amper verkocht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat de mensen toch op vermeende kwaliteit reageren.Vaak wordt gedacht,(en ook vaak wel terecht) dat goedkoop,duurkoop is.Merk en/of kwaliteit is wel vaak duurder,maar ook vaak beter.Dus vandaar!

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2 redenen. aller eerst zoals al eerder verteld de suggestie dat als iets duurder is dat het dan een betere kwaliteit heeft. ten tweede om op te scheppen. Als een product duurder is dan ziet het er ook duurder uit waardoor iedereen kan zien dat ze veel geld hebben. Om het toe te passen op het flatscreen voorbeeld. Ze denken dus dat het ding van 750 euro beter is en is waarschijnlijk groter zodat het er uit ziet dat de persoon meer geld heeft en het dus kan betalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Enerzijds denk ik dat de massa het prijsverschil van de goedkopere producten voornamelijk verwacht in de vorm van mindere kwaliteit.

Anderzijds speelt reputatie een rol. Geen reputatie kan vaak even onwenselijk zijn als een slechte reputatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hierdoor werken aanbiedingen: wel het idee van een kwalitatief goed product (door hoge originele prijs), maar toch niet duur.