Wat is de beste grootte van een televisiescherm als de bank er 3,5 meter vanaf staat? En welke type televisie is dan het beste?

Wij willen een nieuwe televisie gaan kopen, maar ik hoorde dat het belangrijk is dat je niet een te grote televisie moet kopen en dat de kwaliteit van plasma best slecht is. Waar moeten we rekening mee houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (5)

Afhankelijk van het type signaal (analoog of digitaal) moet je de diagonaal van het scherm met 3 of 4 vermenigvuldigen om de optimale kijkafstand te bepalen (dat kun je zelf wel even uitrekenen he?) Ik zou wel even de afstand tot de ogen meten, in plaats van het begin van de bank.

Tegenwoordig zijn LED televisies het meest gangbaar, en ik weet dat plasma in ieder geval veel energie verbruikt. Op onderstaande pagina staan wat filmpjes met tips voor televisie, onder andere over de afstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanaf 82 cm, tot aan 107 cm zou prima zijn,maar het is ook persoonlijk,ik heb hier een 107 cm staan op 3 m,en ik vind het prachtig een ander moet heel erg wennen

wat betrefd wat voor tv.....LED is idd meest gangbaar voor omdat hij zeer zuinig met energie is.
Maar als je een tv wil kopen met de beste kwaliteit vooral bij film/sport....komt plasma altijd nog het beste uit de bus.Het stroomverbuik is idd meer maar zal bij normaal gebruik zon 30 euro op jaar basis meer zijn.

Om het beste uit je tv te halen moet je hem ook op de juiste manier aansluiten, met hdmi kabel op een hd decorder....en dan kan je ook nog eens een abbonement nemen op extra HD zenders ( want alleen ned 1 2 3 zijn gratis in HD )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben een hele grote Sony Bravia, met digitale ontvangst. Ook leuk om met de Wii te spelen!
Ik denk dat de diameter 40" (1 meter) is. Met 3,5 meter afstand kun je een nog grotere nemen als je dat wilt. Kijk wel wat er op je kastje/muur past.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 3-4x diagonaalregel is een verouderde regel voor de oudere toestellen.
Dit heeft te maken met het feit dat de verticale resolutie dan beperkt wordt tot <1graad. Dit is de kleinste door de mens waarneembare resolutie.
Bij HD bijvoorbeeld, zijn er meer beeldlijnen dus zou je in principe (dezelfde regels volgend), dichter op je toestel kunnen zitten. Een grotere televisie is dus niet meer alleen voorbehouden aan mensen met een grote kamer.

Moraal van het verhaal: je kan wel allerlei acasdemische berekeningen loslaten, het gaat hoe je het beleeft...
Het is in ieder geval niet meer zo dramatisch dat je ver weg van je toestel af moet zitten om in goede kwaliteit te kunnen kijken. Of het prettig is om de hele tijd van links naar rechts te kijken? Persoonlijk dus.

Over de (slechte) kwaliteit van Plasma:
Dat is ook weer niet zo 'zwart/wit'/
Plasma heeft de mooiste kleuren, diepste tinten en meeste contrast.
Daarintegen heeft het (nog steeds) de eigenschap in te branden. Dit wordt steeds minder.
Ander eigenschap is dat plasma meer "stroopt"door een na-gloei effect van de plasma elementen en meer stroom verbruikt dan LCD.

De techniek is duurder en het leek er even op dat Plasma van het toneel zou verdwijnen door de steeds goedkopere LCD televisies en het steeds beter worden daarvan. Bedrijven als Panasonic geloven er nog steeds in en het lijkt dat de plasma TV een soort revival begonnen is.

LED tv is alleen maar een manier om de achtergrondverlichting uit te voeren. Dit heeft echter de toekomst door allerlei slimme technieken die daardoor toegepast kunnen worden. Ook is dit weer iets zuiniger dan de 'conventionele' verlichtings technieken.
ronaldP
13 jaar geleden
Met de vorige afmetingen van het scherm was de regel dat de beeld-hoogte 1/6 tot 1/8 van de kijk-afstand moest zijn. Betekent dat voor 350 meter de beeld-hoogte ongeveer 60 cm moest zijn.
Schermen zijn breder geworden.
Te dicht op een tv toestel met een beeld-frequentie (aan en uit gaan van het beeld) van 50 herz (50 keer per seconde aan en uit) was het ook nog slecht voor de ogen om te dicht op een toestel te zitten.
Maar met de nieuwe afmetingen en verhogen van de beeld-frequentie tot zelfs 200 Herz is er het een en ander veranderd.
Daar de beeld-hoogte niet evenredig is veranderd, zijn er slecht enkele tips toepasbaar.
1) Hoe is het vermogen om de ondertiteling te kunnen lezen? Kan je op 3,5 meter de ondertiteling makkelijk en snel lezen?
2) Moet je met je nek draaien om het beeld volledig te kunnen volgen? Dan betekent dat je toestel te groot is en/of te dicht op het toestel zit.
3) Moet je veel met je ogen heen en weer gaan om alle informatie te kunnen volgen? Dan betekent dat je toestel te groot is en/of te dicht op het toestel zit.

Probeer in de winkel de kijk-afstand in te schatten op het toestel dat je wilt aanschaffen en hoe het je kijkgedrag beïnvloed.

Je zou wel te klein of te groot kunnen kopen.
Met Ambi-light en verhoging van de beeld-frequentie is het beeld wel rustiger geworden voor de ogen.