Waarom is het beeld op de tv in Nederland vanuit USA altijd anders qua kleur (beetje grijzig) alsof er een filter op/over zit?

Meestal met reportages op de tv nieuws is het beeld uit de USA een andere kleur. Het lijkt grijzig onscherp alsof de beelden 10 jaar oud zijn..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat heeft te maken dat in amerika een ander tv-systeem heeft, nl ntsc ipv pal in nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn 3 verschillende kleuren-televisie-beeld-systemen. Daar onder zijn er weer verschillende afwijkende eigenschappen. Soms heeft het met het geluid te maken.
In Nederland o.a. wordt het PAL-systeem gebruikt. Phase Alternating Line). Er is een PAL-B en een PAL-G.
In Amerika het NTSC-systeem. In ons vakgebied wordt dit Never The Same Colour genoemd.
In Frankrijk, sommige Arabische landen en voormalige Franse koloniën word het SECAM-systeem gebruikt. Ook zijn er weer onderverdelingen in SECAM.
Personen die veel reizen tussen deze landen, en hun eigen toestel meenemen, kunnen het beste aan multi-system toestel kopen.
De keuze van het kleur-systeem is in de oorlog gekozen om te voorkomen dat elkaars beeld kon worden ontvangen en bekeken.
Oorspronkelijk bestond er een zwart-wit signaal.
Toen men met kleur wilde gaan uitzenden, moest er een compatibiliteit bestaan tussen zw/w-kijkers en kleur-kijkers. Dat betekende dat zw/w kijkers een kleur-signaal in zw/w moesten kunnen bekijken en kleur-kijkers een zw/w-signaal in zw/w moest kunnen zien.
Hierdoor bleef het oude zw/w signaal (luminantie) bestaan en werd het kleur-signaal (chroma) gewoon overheen geprojecteerd.
Om dit alles goed te laten geschieden worden er pulsen gebruikt, maar ook het chroma-signaal dat uit rood, groen en blauw bestaat, maar niet alle drie de kleren worden verstuurd, maar door optellen en aftrekken uiteindelijk weergegeven.
Omdat het televisiesignaal uit lijnen bestaan, kunnen er afwijkingen ontstaan bij het schrijven van de kleur-lijnen op het scherm.
Om dit te corrigeren wordt bij het PAL systeem het automatisch gecorrigeerd door lijnen in te vullen door vorige lijnen.
Bij het NTSC systeem is er bij de oudere toestellen een knop om de juiste kleur weer te geven.
Indien deze niet goed staat kunnen er kleur afwijkingen te zien zijn, en zal de kleur niet meer dicht tegen de werkelijkheid zitten.
Vandaar: Never The Same Colour.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Pal-systeem heeft in het signaal een zgn. "Color burst".
Dit is een puls die ervoor zorgt dat kleureninformatie gesyncéd wordt. In NTSC is dit er niet . In theorie zou je het ook niet nodig moeten hebben maar door reflecties kan het signaal uit sync raken en voldoet het signaal zonder color burst niet meer.
De draaiknop op oudere NTSC toestellen is dus niet zozeer om de kleur in te stellen maar om de kleur te corrigeren.

Wisselende weersomstandigheden zorgden ervoor dat mensen continue moetsen corrigeren voor kleurveschuiving.
Ik denk dat het probleem van fletse (grijzige) kleuren meer te maken moet hebben met de conversie tussen PAL en NTSC waarbij de kleurverzadiging niet goed is ingesteld. NTSC heeft dus als eigenschap dat het verkeerde kleuren kan weergeven (verschuiving van het spectrum) en niet MINDER kleur.
ronaldP
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In combinatie met "piertje" 100% antwoord, met zulke antwoorden kun je iets. Grote klasse heren....