Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Weet iemand hoeveel piekbelasting een waterkoker geeft van 2000 watt?

Dus zodra je dat ding aanzet.

een maand geleden
884
tinus1969
een maand geleden
Ik zou zeggen: 2000 watt
Inekez1
een maand geleden
Als er 2000 watt op staat, dan is dat het maximale vermogen. Waarom denk je dat een waterkoker een hoger verbruik heeft als je 'm net aanzet dan tijdens het opwarmen van het water? Bij een apparaat dat water verwarmt en dan op een bepaalde temperatuur houdt, zoals een wasmachine, is er een hoger verbruik voor opwarmen dan voor warmhouden. Maar een waterkoker doet niet anders dan opwarmen. Als het water kookt, slaat het apparaat weer af. Tenzij je een luxe model hebt dat een ingestelde temperatuur in stand houdt, maar dan is meer de vraag wat het verbruik is voor het warmhouden dan het piekvermogen.
Oswald
een maand geleden
bij lassen heb je ook een piek dat ie geeft bij het starten. Een boormachine ook.
mijn de vraag is hoe zit dat met een waterkoker?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je waterkoker wordt verwarmd met een verwarmingselement. Dat element bestaat uit draadwindingen van een geleidend metaal. In koude toestand is de weerstand van deze draad lager dan in warme toestand. Zodra je de ketel aanzet, zal de temperatuur van de draad stijgen. De soortelijke weerstand van het materiaal neemt toe en daarmee ook de weerstand van de draad. Kortom, het is waarschijnlijk dat de koude ketel heel kort meer verbruikt dan het nominale vermogen. Hoeveel dat is? Moeilijk te zeggen. Misschien 10%.
(Lees meer...)
escape
een maand geleden
Ik heb een Philips HD4391/C waterkoker.
Op de onderzijde zit een typeplaatje-sticker waarop aangegeven is nominaal 1850 – 2200 Watt bij 220 – 240V.
En ik heb een energiemeter (Brennenstuhl PM 230) die de afgenomen waarden van stroom en vermogen kan tonen.

Bij aanzetten met koud water zie ik kortstondig (gedurende enkele tellen) een piekvermogen rond de 1820 W hetgeen daarna meteen stabiliseert rond de 1784 W. Die waarde blijft ongeveer behouden tot het water kookt en de koker afschakelt.
Aanzetten meerdere keren gedaan, telkens met vers water, en dat gaf amper verschillende waarden.
De netspanning tijdens het opwarmen was 222 V.

De piekwaarde ligt in dit geval dus heel eventjes 2% boven de stabiele waarde van het vermogen.
(Lees meer...)
een maand geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding