welke kant moet plafond ventilator draaien voor winterstand?

De propellers met de klok mee of juist ertegenin?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
10.6K
crispy
5 jaar geleden
In de winter heb je verwarming, de radiatoren staan in de regel voor de ramen (dus aan de zijkant van de kamer). Dan gaat de warme lucht omhoog en blijft daar bij het plafond hangen. Die warme lucht moet je dus in het midden van de kamer naar beneden waaieren.

Antwoorden (1)

In de winter moet de ventilator de lucht omhoog zuigen:
Door de plafondventilator in de zuigende stand te zetten wordt zwaardere, koude lucht aangezogen. De warme en lichtere lucht, die zich bovenin de kamer bevindt, wordt hierdoor weggedrukt en gaat via de zijkanten van de kamer weer naar beneden. Hierdoor wordt de ruimte sneller warm en kan er zelfs bespaart worden op de energiekosten omdat de thermostaat iets naar beneden gezet kan worden.
Toegevoegd op 12 november 2018 15:10: afbeelding
Plaatje bij antwoord
bamibal