Kan de motor van de wasmachine stroomlekkage veroorzaken?

Sinds enige tijd wordt de waterleiding in de douche vloer zeer warm en verbruik ik een ongekende hoeveelheid stroom.
3x meer dan normaal. Nu de wasmachine stroomloos is (stekker eruit) is het over!

Toegevoegd na 1 dag:
Dank voor alle reacties! Ik denk dat de wasmachine aan het eind van zijn leven is, temeer daar hij bij ons zeer veel gebruikt word. Ik heb inmiddels besloten een installateur ernaar te laten kijken of de aardlek goed is aangesloten. In ieder geval er is nu geen warmte meer vanuit de vloer. Ook het stroomverbruik is weer normaal! En de wasmachine gaat de deur uit!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

In theorie kan bijna alles, maar dat de motor dit veroorzaakt is zeer onwaarschijnlijk.
De motor krijgt alleen stroom als deze aangeschakeld wordt de de wasmachine.
De motor draait misschien een paar uur per week, dan zou die in die tijd zeer veel stroom moeten lekken om het totale verbruik te verdriedubbelen. Zelfs zonder zekering kan de bedrading dat niet aan.
Als dit al direct met de wasmachine te maken heeft dan is het een elektrisch onderdeel in de wasmachine en niet de motor.

Dan de warm wordende waterleiding in de vloer. Hoe weet je zeker dat het een waterleiding is in de vloer?
Maar stel: Hoe wordt een waterleiding warm door lekkende stroom? Een waterleiding geleid stroom zeer goed en heeft nauwelijks weerstand, het kan dus ook niet warm worden.
Ligt er daar ook een elektriciteitsleiding?

Maar je verbruik vermindert met de stekker eruit, dus dat heeft invloed.
Heb je een verbruiksmeter? Dan kan je meten of het probleem in de wasmachine zit of bijvoorbeeld in de bedrading of ergens anders.
Zo kan je ook zien of de machine verbruikt als ie uit staat.
(ze zijn vanaf 10,- te koop)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
happyboy
8 jaar geleden
een installateur zekers, omdat er stroom wegvloeit naar aarde (waterleiding) hierdoor zal de aardlekschakelaar uit moeten schakelen en de groep spanningsloos moeten worden, maar dat gebeurd niet, dus er is wat niet goed in de meterkast
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of gewoon een nieuwe wasmachine, daar heb je geen installateur voor nodig.
Zeker als de wasmachine al wat ouder is, is het zonde om eerst geldt aan een installateur te besteden en dan alsnog aan een wasmachine. Een aardlekschakelaar zit niet altijd op een wasmachinegroep. Bij een nieuwe installatie wel, maar bij iets oudere niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is duidelijk iets mis met de wasmachine.
Maar er is denk ik ook iets mis met de installatie van het huis.
Stel het is een oud huis, daar werd vroeger vaak de waterleiding gebruikt als aarde.
Met de komst van pvc waterleidingen is het goed mogelijk dat de aarde is verdwenen.
Als nu de nul en de aarde in het huis aan elkaar liggen, wat vroeger ook niet ongebruikelijk was, wat krijg je dan?
De verbinding tussen waterleiding en wasmachine is een kunststof slang.
Water is welliswaar een geleider, maar niet zo'n hele goede.

Andere antwoorden (1)

normaal zou dit niet moeten kunnen, de aardlekschakelaar zou er dan uit moeten gaan, maar volgens mij is het toch wel zo, ik zou er maar snel erkende installateur naar laten kijken
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is minstens frappant dat bij het uitschakelen van de wasmachine, het probleem ophoudt. Dus zal die inderdaad wel de boosdoener zijn; goed advies om de installateur erbij te roepen of een servicemonteur van de leverancier als er nog garantie is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een aardlekschakelaar zit niet altijd op een wasmachinegroep. Bij een nieuwe installatie wel, maar bij iets oudere niet.