Badkamerlamp ophangen - wat als er 2 zwarte draden uit de muur komen?

In de badkamer in mijn nieuwe huis komen er 2 zwarte draden uit de muur. Welke moet ik nou waar aansluiten? Door het gat achter de lamp loopt een bruine en een blauwe draad maar deze zitten aan beide kanten in de muur vast en krijg ik er niet uit getrokken. Ik vermoed dat ze door t gat lopen maar niet los zijn. Hoe nu mijn lamp op te hangen?

Picture for question
TurfGraver
4 maanden geleden
Zat er al een lamp of een schakelaar?
ronron1212
4 maanden geleden
ik zie blauw en rood uit de muur komen
Vickyvraagt
4 maanden geleden
@TurfGraver Er zat een lamp, die had beide zwarte draden. Ik dacht dat 1 bruin was maar dat bleek stof te zijn. @ronron1212 De blauwe en bruine draad zitten vast in de muur. Ze lopen door het gat maar lijken aan beide kanten vast te zitten. Ik heb er een beetje aan getrokken maar er zit geen beweging in, gek genoeg.
ronron1212
4 maanden geleden
Lijkt me logisch dat ze vast zitten in de muur die lopen naar de meter kast als je die er uit kan trekken heb je geen stroom meer
ronron1212
4 maanden geleden
Het zijn de stroomdraden en die zijn achter dat witte ding aan de zwarte draden gekoppeld door een kroonsteentje.

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk heeft iemand 2 zwarte schakeldraden gebruikt voor zowel de nul- als fase-draad van de schakelaar naar de lamp. Of 1 zwarte van schakelaar naar lamp en 1 zwarte van nuldraad naar lamp. In feite had er alleen een zwarte draad van schakelaar naar lamp hoeven lopen en kon de blauwe nuldraad van het plafondpunt afgetapt worden.

Voor de lamp maakt het geen enkel verschil als je nul en fase omdraait. Dus gewoon die 2 zwarte draden beide aan een zijde in het kroonsteentje steken.
4 maanden geleden
Vickyvraagt
4 maanden geleden
Dank je wel voor de snelle reactie. Ik dacht dat het gevaarlijk was om de stroomdraden om te wisselen. Maar als ik het goed begrijp, maakt dat niet zoveel uit in dit geval.
Vortexxx
4 maanden geleden
"Maar als ik het goed begrijp, maakt dat niet zoveel uit in dit geval."
Spanning wisselt 50x p/s van polariteit, je zou voor het nette wel moeten uitzoeken met een multimeter welke 0 is en welke de echte schakeldraad, ik word zo droevig van dit soort amateurisme, vorige bewoner zal wel veel betaald hebben.
Vickyvraagt
4 maanden geleden
Ja, het is wel een beetje spannend. Rommelen met draden in een natte ruimte.
Ik kan een multimeter lenen. Hoe kan je meten welke de schakeldraad en welke de 0 draad is?
ronron1212
4 maanden geleden
Kijk gewoon eens goed waar de rode en de blauwe draad de stroomdraden in je lamp aansluiting gaan.
ronron1212
4 maanden geleden
Heb je geen vriend of bekende die je even kan helpen wat je weet niet goed waar je mee bezig bent.
Vickyvraagt
4 maanden geleden
Ik heb een vriend om hulp gevraagd en die zei dat in oude trekschakelaars wel eens 2 zwarte draden gebruikt werden, dat het wisselstroom is. Hij zei dat ik de lamp gewoon kon ophangen en als de aardlek omslaat, dat ik de draden om kon draaien. Dat er verder niet veel mis kon gaan. Dus ik heb de lamp opgehangen en hij doet het. Bedankt voor de hulp allemaal!