Hoe moet ik deze badkamer ventilator met stekker aansluiten?

ik mijn kelder wil graag een ventilator plaatsen met hygrostaat, ik heb een stopcontact zitten vlakbij de ventilator. Ik wil dus eigenlijk gewoon een draad met stekker aan de ventilator maken, die ik dan in het stopcontact kan steken.

Hieronder het aansluitschema. Kan iemand mij vertellen hoe de draad met stekker moet worden aangesloten op het NLS blokje? Alvast bedankt

Picture for question
10 maanden geleden
1.7K
dw
10 maanden geleden
als de ventilator altijd ingeschakeld is, dan heb je toch een ventilator die aangaat boven een bepaalde vochtigheid en uitgaat onder een bepaalde vochtigheid?

Antwoorden (1)

De betekenis van het aansluitschema is als volgt:

N = nuldraad = blauw
L = fasedraad = bruin
S = schakeldraad = zwart
S1 is een schakelaar, waarbij bruin in en zwart uit gaat

Je kunt de ventilator aansluiten en gebruiken via een stopcontact, maar dan heb je een aansluiting zonder schakelaar. Je kunt dan niet handmatig inschakelen en de timer werkt ook niet. De ventilator gaat alleen aan bij hoge luchtvochtigheid en uit bij lage luchtvochtigheid.

Een stopcontact heeft altijd een bruine en blauwe draad. In principe moet de bruine draad op L en de blauwe op N, maar als je de stekker andersom in het stopcontact steekt is dat dus omgewisseld. Waarschijnlijk maakt dat voor de werking niet uit, voor de zekerheid kun je in het stopcontact kijken welke kleur draad aan welke pool zit en de stekker dan op de goede manier insteken. Eventueel even stekker en stopcontact markeren met een streep stift ofzo, zodat je later weer weet hoe het zat.

Het snoer van de stekker monteer je dus blauw aan N en bruin aan L

Bedenk wel dat een ventilator geen lucht droogt, alleen verplaatst. Er moet dus ook toestroom zijn van verse lucht. Als die verse lucht net zo'n hoge luchtvochtigheid heeft als de afgezogen lucht, schiet je er niks mee op. Kelders zijn vaak vochtig omdat ze kouder zijn dan de rest van het huis en 's zomers ook kouder dan buiten. Het vocht uit de warmere toegestroomde lucht condenseert dan op de koudere oppervlakten (wanden, vloeren, spullen) waardoor alles vochtig wordt.

Mogelijk heb je er meer aan om een luchtontvochtiger te plaatsen dan een ventilator. Dan kun je daadwerkelijk vocht uit de ruimte verwijderen zonder dat je steeds nieuwe vochtige lucht binnenhaalt.
10 maanden geleden