Kan ik deze lampen los kopen en waar ?

Ik heb en insectenlamp en de lamp heeft het begeven,nu vraag ik me af of ik deze ergens los kan kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Bij Electronia Wereld.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze kan u kopen in elke elektrozaak, of op zijn minst bestellen.
In plaats van deze vrij dure lamp kan u ook met een beetje handigheid een paar blauwe LEDs monteren.
Die hebben exact hetzelfde effect.
LED's gaan niet kapot (10.000 uren) en op de koop toe verbruiken die véél minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat valt inderdaad mee van prijs, maar het verbruik is toch vrij hoog. Dat is op 3 dagen 1,08 kWh.
Een LED lamp verbruikt +/- tot 5x minder, is wel duurder in aanschaf maar naargelang zijn gebruik begint u al na een paar jaar de extra kost eruit halen, vanaf dan puur winst !
De lamp is te bestellen in de zaak waar u de verdelger kocht.
Pas op: deze lamp geeft GEEN UV af, zoals TL buizen (blauw of blacklight) en ze trekken daarom ook weinig op UV reagerende vliegen etc. aan.
U kunt beter een verdelger kopen met een blauw TL buisje er in, deze geven wel UV af en vangen daarmee vliegen en muggen.

Het is hetzelfde verhaal als met blacklights die een gloeidraad bevatten, het lijkt op blacklight maar er wordt geen fluorescentie veroorzaakt, daarvoor is een speciale TL buis nodig, die oa van kwartsglas of woods glas gemaakt is.

Het UV misleidt de vliegen en muggen , bloemen stralen juist in het UV spectrum voor vliegen en ander insecten zichtbare kleuren af. In zonlicht zit UV in gloeilampen met een lage gloeidraadtemperatuur komt weinig UV voor en wat er geproduceerd wordt aan UV wordt door het glas van de lamp tegengehouden.

Dus is de lamp voor zijn doel ongeschikt.
UU zult ook bemerkt hebben dat de vangst van uw verdelger erg pover is (een paar gelukstreffers daargelaten)

Echte vliegenvangers werken daarom met blauwe TL buizen die wit katoen ook fel doen oplichten.Dat is het bewijs dat er UV licht uitgezonden wordt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een vorig antwoord geeft aan dat er blauwe leds zijn voor vliegenvallen.
Neem dan de purper UV 405 nM leds en niet de blauwe 445-455 nM (koningsblauwe) leds, die blauwe leds werken niet (veel) beter dan de lamp waar u om vraagt, de UV leds (purperen kleur) die ook in geldcheckers zitten, geven wel UV af (wit papier licht onder dat UV licht felblauw op) maar zijn bij mijn weten nog niet als ledlamp op de markt.