Kan je een G4 10 w licht plaatsen in een lamp waar nu een G4 5 w licht in zit??

Ik heb een Ikea hanglamp waar oorspronkelijk G4 5w 12v lichtjes in zitten. Nu zijn deze lichtjes uit het assortiment. Zou ik er ook G4 10w 12v lichtjes in kunnen doen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja dat is geen probleem, tenzij er duidelijk op de lamp staat vermeld 'max 5w', ter voorkoming van brand. Maar zolang dat er nergens staat, kan je gerust een 10w lamp erin draaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan, MAAR is afhankelijk van de transformator/voeding die de lampen aanstuurt Als jij 4 lampjes hebt van 5 watt een een daarbij een transformator/voeding hebt die maximaal 20 watt kan leveren, dan zal je dus met 10 watt lampjes de boel overbelasten en eindelijk de transformator/voeding kapot maken. Je moet dus weten hoeveel watt de transformator/voeding kan leveren voordat je zomaar lampjes gaat vervangen. Zou je ze echter vervangen met LED lampen wees dan alert op deze lampen overeenkomen met de transformator/voeding voor een transformator zal dat hoogstwaarschijnlijk AC zijn en voor een voeding DC.
Mocht je het verkeerd doen dan zal een AC lamp op DC weinig problemen geven maar een DC lamp op AC zal dat niet leuk gaan vinden en vrij snel de geest geven.