Duurt het langer voor het warm wordt bij eerste gebruik cv?

Ik ben verhuisd en woon nu in een nieuw huis, eerste bewoner. Nu vind ik het vanavond voor het eerst koud genoeg om de cv aan te zetten. Ik heb beneden vloerverwarming. Duurt het bij het eerste gebruik lang voor het warm wordt?

Het was 19gr en ik heb de cv op 21gr gezet, al een uur geleden. Maar ik merk nog niet echt dat de vloer warm wordt. De kranen staan allemaal open en de buizen naar de grond voelen wel lauw aan.

Toegevoegd na 9 minuten:
Nog even een toevoeging. De radiatoren op de eerste verdieping maken geluid dat klinkt als stromend water. Zouden deze radiatoren eerst ontlucht moeten worden voor het eerste gebruik?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Vloerverwarming heeft wel veel tijd nodig om voelbaar warm te worden. Vloerverwarming werkt met veel minder heet water dan de radiatoren, omdat met heet water de (meestal tegel-)vloer zou kunnen barsten. En verwarmen met minder-heet water duurt nu eenmaal langer.
En inderdaad, als de druk in het systeem te laag is en/of er te veel lucht in het systeem zit, duurt het ook lang voor dat het warm wordt.
jc54
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het huis verwarmen met vloer verwarming duurt inderdaad ( veel ) langer . Waarom het water in devloer verwarming is ( mag ) nooit zo warm zijn als in de radiatoren . Dat zou de houten of stenen vloer kunnen beschadigen . En ja het klinkt of de boel ook nog ontlucht moet worden dus het systeem . Mogelijk ook de slangen Vd vloer verwarming maar zeker je radiatoren . Mogelijk staat je cv ( combi ketel ) nog in de zomer stand vaak nog met een knop te regelen . Of de water temperatuur Vd output cv staat nog laag . Raadpleeg daarvoor je instructie boek . En zeker het hoofdstuk Vd vloer verwarming zit er geen gebruiks aanwijzing bij raadpleeg Vd echte kou de installateur . Succes en geniet vj nieuwe huis .