Roestplekken in wasgoed na wassen, wat kan dit zijn?

Hallo allemaal,

Al jarenlang heb ik random "roestachtige" plekjes op mijn wasgoed. Ik zie dat ik niet de enige ben, maar alle tips die er zijn gegeven in andere topics zijn of niet van toepassing of heb ik reeds geprobeerd. Is er misschien iemand met een andere gouden tip? Dit heb ik al geprobeerd of is uitgesloten:

- Het ligt niet aan de wasmachine omdat we er al 3(!) hebben gehad en het probleem zich ook voordeed in de nieuwe wasmachine.
- We gebruiken geen producten met een bepaalde stof die vlekken geeft zoals zonnebrand. Ook komen we niet in contact met blauwe regen, iets wat deze vlekken ook zou kunnen veroorzaken.
- Het maakt niet uit welk wasmiddel we gebruiken, van relatief goedkope tot relatief dure. Poeder en vloeibaar ook reeds afgewisseld.
- Kookwasjes doen we regelmatig.
- Filter en rubbers worden regelmatig nagekeken/schoon gemaakt.
- Dunea, onze water leverancier, heeft de waterleidingen doorgespoeld en bij de hoofdleiding één en ander vervangen. Onder de watermeter zat wat roest(!) en even hoopten we dat dit de oorzaak was. Helaas bleek dit niet het geval.
- Op ons wasrek(nieuw) zit geen roest. Ook in onze wasmand zitten geen onderdelen die roest bevatten.

Inmiddels al veel kleding en vele frustraties verder. Heeft iemand een idee wat we nog kunnen doen?

Met hartelijke groet,

Lisette

Picture for question
Amadea
een jaar geleden
Droogt het gewassen goed aan een drooglijn, binnen of buiten, of gebruik je een elektrische droger?
Vortexxx
een jaar geleden
Hoe heb je vastgesteld dat het roestplekjes zijn? Ik zie dat nog niet zo, heb je het via chemie vastgesteld, want optisch is het lastig te bepalen.

Geef als eerste antwoord