Heeft iemand ervaring met een luchtontvochtiger?

In de koude maanden slaat het vocht in de woonkamer op de ramen en kozijnen en grote schuifpui 6 m. breed en 2.6o m. hoog (aluminium met hr++ glas) met als gevolg dat het s morgens achter en op de inbetween gordijnen (van plafond tot net boven de vloer) het nat is. Tot mijn schrik zag ik vanmorgen een paar spik plekjes onder op het gordijn ik ventileer regelmatig/dagelijks en overdag is er ook geen probleem. Het probleem ontstaat dus als de gordijn er voor gaat in de avonduren. Nu zijn wij aan het overwegen om een luchtontvochtiger te kopen, vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je voor de schuifdeur een convectorput hebt en onder de ramen een radiator en die laat je 's nachts ook nog een beetje aan. dan heb je dat probleem toch niet. Of heb je geen dubbele ramen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen convectorput voor de schuifpui, er is geen kruipruimte onder dat deel (vorig jaar aangebouwd) de verwarming staat s nachts op 16,5 graden. De aanbouw hebben we toen ruim 2 weken dag en nacht laten drogen met een grote professionele luchtontvochtiger. Hr++ glas is dubbel-isolatie glas.

Het beste antwoord

Je probleem is condens. Dit ontstaat doordat warme, relatief vochtige lucht in contact komt met koude materialen (glas en aluminium). Het kan zijn dat je luchtvochtigheid in huis vrij hoog is, dan is een ontvochtiger zinvol. Je kunt ook kijken hoe het dan komt dat je lucht zo vochtig is en proberen de oorzaak weg te nemen i.p.v. het gevolg.

Koop eerst eens voor een paar euro een hygrometer (bij bouwmarkt, tuincentrum of bijv. blokker). Daarmee kun je meten of de luchtvochtigheid inderdaad te hoog is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht, bedankt! Ik zal er volgende week meteen een gaan kopen :)

Andere antwoorden (3)

Ik heb dat probleem beperkt met vochtvreters. Dit is een bakje korrels dat vocht uit de lucht trekt en absorbeert. Bij mij is het niet helemaal droog (enkel glas) maar de bakjes zijn regelmatig vol. Dus helpt flink.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De luchtontvochtiger zal weinig tot geen effect hebben op jou probleem.

Je zult er voor moeten zorgen dat er ook een ventilatie blijft als het gordijn gesloten is, dus het gordijn niet strak tegen de muur en / of strak op de vloer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik heb ervaring met een elektrische luchtontvochtiger
en ik moet zeggen dat die het heel goed doet
je moet wel regelmatig het wateropvangbakje leeg maken
maar dat is zo gebeurd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je die de hele dag aanstaan, want dan gebruikt die de hele dag stroom? Of hoe werkt dat precies?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hij hoeft niet de hele dag aan te staan
er staat een getal op en ik dacht als de luchtvochtigheid op 60 staat kun je hem uitzetten
en veel stroom gebruikt hij niet want er zit geen verwarmingselement in
maar voor de zekerheid kan je het ook nog even nakijken op internet of in de winkel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt dat je nog even gereageerd hebt :)