Maakt het uit voor de levensduur van de kraan van de wasmachine of hij na elke wasbeurt wel of niet gesloten wordt?

Wat is er beter voor de levensduur van de kraan: de kraan dichtdraaien na elke wasbeurt en dan dus ook weer open voor een nieuwe wasbeurt of de kraan permanent open laten staan.
Ik begrijp dat je met een open kraan het risico op waterschade vergroot omdat de slang onder druk staat, maar het gaat me bij deze vraag om de levensduur van de kraan zelf. Veroorzaakt het open en dicht draaien meer slijtage dan voortdurend water in de kraan of omgekeerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
38.7K

Het beste antwoord

Zuiver voorde kraan ja , die slijt . De kans ,van tevast , kapot draaien het binnen werk enz. Ja dat slijt fractioneel . Maar een kraan is daar voor bedoel en ontworpen . Niet gebruiken heeft ook Vd kraan nadelen (rust roest) :) kan vast gaan zitten door aanslag . Het is beter de kraan dicht tedraaien zeker als je geen water slot hebt en even de deur uit gaat . Ik zelf sluit de kraan ook niet altijd ! Dat is niet handig , maar mijn was en droog staat in de garage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, Daarvoor is de kraan tenslotte ook bedoeld. Om open en dicht te draaien.

Dus tenzij je 10 keer per dag wast en dat 7 dagen per week doet dan zul je niks merken van de slijtage aan je kraan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gedurende de tijd, dat je niet wast, maar wel de kraan open hebt staan, zit et stilstaand water in je kraan en zoals bekend, bevat ons leidingwater kalk. De mogelijkheid dat er kalk in de kraan en in het waterslot gaat neerslaan in dus zeker aanwezig.
Het lijkt me dus beter de kraan na een wasbeurt steeds dicht te draaien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het water bereikt niet de wasmachine, dus daarvoor maakt het niet uit, of de kraan open of dicht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Of de kraan nu open of dicht is, het water blijft dezelfde plekken bereiken. Er is geen enkele plek waarvandaan het water verdwijnt wanneer je na de wasbeurt de kraan dichtdraait.
Ben het niet eens met bovenstaande antwoorden. Wij wonen pas 10 jaar in dit huis maar na 8 jaar moesten we de kraan vervangen doordat we die telkens open en dicht hadden gedraaid. Er zat wel een waterstop tussen kraan en slang maar de melding die we kregen bij de wasmachine (Miele) was iets over watertoevoer en toen we Miele belden adviseerden ze om eerst de kraan te vervangen en jawel! Kwam echt wel vaker voor want het was hun eerste antwoord op het probleem/de melding die we hadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Maar... de kraan van je wastafel, je douche, je keukenkraan - die draai je heel wat vaker open en dicht dan de kraan van de wasmachine. Dan zouden die kranen toch al veel eerder kapot moeten gaan dan de kraan van de wasmachine?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien zijn die kranen meer gemaakt op vaak open en dicht draaien en echte wasmachinekranen niet (of we hadden hier een maandagmorgenmodel, dat kan ook). Toch werd ons dit dus verteld door de Mielefabrikant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn wasmachinekraan zit hier nu 27 jaar, gaat vaak open en dicht, geen enkel probleem...
Mij lijkt het niet schadelijk voor de kraan om hem open te laten staan maar,
Doe dit wel af en toe. Anders heb je kans dat de kraan vast gaat zitten, als je hem dan wel een keer dicht wilt draaien dan lukt dit niet.
Ook is het handig aangezien er iets in je wasmachine kapot kan gaan. Als je dan de kraan open hebt staan heb je kans op een heleboel water(schade).

Ik doe hem regelmatig dicht (maar vergeet dit wel eens na 'iedere' wasbeurt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt mij dat een kraan die niet bedient word ook niet slijt, dus als hij altijd open of dicht staat is slijtage minder en dus de levensduur langer. kalk, roest en dergelijke buiten beschouwing gelaten.

hoewel als het water vrij kan doorstromen heb je ook geen kalkophoping..... toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor uw kraan heeft dit helemaal geen invloed want die is daar tenslotte voor gemaakt. Zoals eerder iemand stelde heeft kalk daar helemaal geen invloed op want kalk zal pas afzetten na opwarming, hoe hoger de temperatuur hoe meer afzetting.