Is het verbruik van een elektrische kachel van 400 watt veel?

Ik wil graag om de koude dagen door te komen een elektrische kachel kopen die 3 standen heeft. De laagste stand verbruikt 400 watt. Mijn vraag is ook, als ik het dagelijks af en toe even aanzet of het verbruik hoog zou zijn.

3.1K
Utrecht
een jaar geleden
400W voor een kachel is niet erg veel, vrij weinig zelfs. De meeste electische kachels (olieradiator of ventilatorkachels) verbruiken 1000 tot 2000W en geven dus ook veel meer warmte. Bij kachels wordt het volledige energieverbruik omgezet in warmte. 400W is niet voldoende om bijv. een kamer te verwarmen. Als je in een stoel zit (bijv. TV kijken) en je wil jezelf warm houden, zou je beter naar een elektrische (boven)deken kunnen kijken; die verbruiken nog minder stroom maar geven de warmte heel gericht aan jou af (en niet aan de ruimte). Bijv. https://www.vouchervandaag.nl/elektrische-deken-mesa-living

Antwoorden (1)

Als de kachel twee uur per dag aanstaat en een vermogen verbruikt van 400 Watt, is het energieverbruik na twee uur 0,8 kWh.
Stroom kost gemiddeld nu 80 cent per kWh, dus je zou per dag 64 cent kwijt zijn (Energieplafond is 40 cent per kWh).
Bij 400 Watt zal de kachel niet heel veel warmte geven.
SimonV
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
@Simonv stroom kost vanaf 1 januari 0,40 met een prijs plafond.
Cryofiel
een jaar geleden
Dat staat er al.
Cryofiel
een jaar geleden
De duif denkt te schaken...
TurfGraver
een jaar geleden
Ik betaal 22 cent per kWh.
Kortom, tarief zal van je vebruik en contract afhangen.
Maar kosten was de vraag ook niet.