Nee, dat kan niet. De spanning van het lichtnet wordt binnen zeer nauwe grenzen op 230 Volt gehouden.
10 jaar geleden
Dat kan best zo zijn.

Het dag en nacht tarief is in leven gekomen om de belasting wat te verdelen.
Overdag is de meeste belasting, dan zijn er veel bedrijven die een zware belasting hebben. Dan moeten de energie centrales harder werken om dat vermogen te leveren.

In de avond is de minste belasting.
Om dan de centrale niet te veel laten inzakken hebben ze het tarief goedkoper gemaakt om de individuele gebruikers te stimuleren dan de grote verbruikers te gebruiken.
Niet dat dit zoveel is ivm bedrijven, maar toch wel iets.

Nu is het zo dat wanneer er veel belasting is, het spanningsniveau omlaag gaat.

Nu zie je het al aankomen, overdag kan de spanning tussen 221V en 230V liggen(afhankelijk waar je woont, lengte van je kabel, afstand tot de trafo enz.).
In de avond is er minder belasting van bedrijven waardoor de spanning wat hoger zal liggen(rond de 230V).
Zolang de nominale spanning maar 230V is.
Kleine variaties kunnen en mogen er zijn.

Dus wanneer je in de avond gaat koken is het spanningsniveau rond de 230V, hierdoor zal je kookplaat beter werken en dus sneller koken.

Dit kan je ook zien als bijv je afzuigkap aangaat, of friteuse, dan zie je dat je licht wat minder fel gaat branden. Dit komt doordat het spanningsniveau lager wordt door de belasting.

Een trafo kan nu eenmaal niet de spanning continu op 230V houden. Er zitten verschillende klanten op, wat weer op verschillende kabels zitten met ieder zn eigen dikte en lengte. Te veel spanning en apparaten gaan kapot, te weinig en apparaten werken niet naar behoren.

Wat wel belangrijk is dat is dat de frequentie op 50 Hertz blijft. Dit mag maar een afwijking hebben van +/- 1% gedurende 99,9% van enig jaar. Hiervoor zorgt TENNET.

Toegevoegd na 5 minuten:
"overdag kan de spanning tussen 221V en 230V liggen"

Dit moet zijn ; tussen 225V en 230V.

Tevens voeg ik erbij dat 225V wat aan de lage kant is. Meestal word afgestemd op 228V/231V.