Hoe werken "slimme" radiatorknoppen?

Ik zie ze telkens voorbij komen maar ik snap er geen reet van, het lijkt mij dat de enige manier waarop dit kan werken is als de kamerthermostaat altijd voluit aan staat? Immers, als er geen warm water rondgepompt wordt door de cv ketel, dan kan zo'n radiatorknop toch onmogelijk de temperatuur instellen? Mis ik hier nou iets? Moet de kamerthermostaat dan ook vervangen worden? (Ik ben nog niet zo'n soort combideal tegengekomen, het zijn volgens mij altijd echt alleen maar radiatorknoppen.

Antwoorden (1)

Je vermoeden klopt helemaal. De goedkope "slimme" radiatorknoppen zijn helemaal niet zo slim als ze doen voorkomen. Ze kunnen alleen de temperatuur temperen van een radiator als de ketel warmte levert. Ze kunnen niet om warmte vragen als het in de desbetreffende ruimte te koud is;
Er zijn systemen die wel op een goede manier per radiator de warmte kunnen reguleren en ook om warmte vragen. O.a. Honeywell maakt dat. Maar je hebt het dan over een heel ander prijskaartje, waar je je kunt afvragen of je - zelfs met de huidige energieprijzen - dat wel zo voordelig is.
escape
een jaar geleden
kaas1231241
een jaar geleden
Dank voor het antwoord, inderdaad een vaag verhaal dan, ze doen het allemaal voorkomen alsof je er energie mee bespaart, ik had ook de website van "tado" even doorgelezen, er wordt (voor zover ik heb gezien) helemaal nergens vermeld dat de kamerthermostaat dan altijd aan moet staan! Komt dan ook nog bij dat de cv ketel dan waarschijnlijk juist harder gaat werken omdat de ingestelde temperatuur nooit bereikt wordt als die individuele radiatorknoppen uit staan.. Ik laat ze aan me voorbij gaan, dan kan ik beter naar een slimme kamer thermostaat kijken.
kaas1231241
een jaar geleden
Eigenlijk is het gewoon misleiding, ik zal de desbetreffende websites nog eens goed doorlezen en als dit echt nergens vermeld wordt dan zal ik kijken of ik ergens een klacht in kan dienen!
Cryofiel
een jaar geleden
Als de kamer 20 ⁰C is en de thermostaat op 25 ⁰C staat, zal de thermostaat inderdaad altijd aan de ketel melden dat er moet worden gestookt.

Maar... bij mij staat de ketel zo ingesteld dat de verwarmingswatertemperatuur nooit hoger wordt dan 55 ⁰C.

Dus in dit voorbeeld slaat de ketel aan omdat de thermostaat daarom vraagt. De ketel blijft branden tot de watertemperatuur 55 ⁰C is. Dan slaat hij af. Ook al blijft de thermostaat het seintje geven dat er gestookt moet worden.

De ketel slaat pas weer aan wanneer de verwarmingswatertemperatuur onder de 55 ⁰C zakt.