Kan een kapotte vriezer zorgen voor extreem verbruik?

Goedendag,

Na 3 maanden heb ik mijn energiemeter gecheckt en kwam ik op een totaal verbruik van 859kwh (286kwh per maand). Ik probeer zuinig met mijn energie om te gaan, dus schrok hier wel van. Mijn vriezer geeft een alarm lampje aan en is dan ook meer aan het koelen dan normaal (hij zoemt de hele tijd). Omdat dit het geval was heb ik mijn vriezer geprobeerd zo veel mogelijk uit te zetten, ik denk dat hij in deze drie maanden maximaal 3 weken heeft aangestaan. Zou het kunnen dat dit het hoge verbruik verklaard, of zal er iets anders aan de hand zijn? Wellicht wordt er bij mij stroom afgetapt.. maar voordat ik deze conclusie trek, en onderzoek ga doen, wil ik er graag zeker van zijn dat dit niet door de vriezer komt.

Ik ga er vanuit dat ik zelf zo'n 200kwh heb verbruikt in deze 3 maanden. Zou het bijvoorbeeld kunnen dat de kapotte vriezer voor zo'n 600 kwh heeft verbruikt in deze tijd? (In maximaal 3 weken tijd)

Groetjes,

Bas

2.9K
Inekez1
een jaar geleden
Voor een paar tientjes koop je een energieverbruikmeter. Zet die tussen de stekker van de vriezer en het stopcontact en je weet precies wat je vriezer verbruikt. Zo kun je ook het verbruik van je andere apparaten precies meten. Een kapotte vriezer kan inderdaad veel meer energie verbruiken dan een goed werkend exemplaar. Ook ijsvorming in de vriezer zorgt voor extra verbruik. En een lege vriezer verbruikt meer energie dan een volle vriezer (mits de vriezer is gevuld met bevroren spullen). Een vriezer kan kapot gaan als je die uitzet, laat ontdooien, bevroren spullen er in legt en daarna pas weer aanzet. De vriezer moet eerst zelf goed koud zijn voordat je hem vult met bevroren spullen. Is je vriezer vaak (bijna) leeg, leg er dan flessen water in of blokken piepschuim. Dan gaat niet elke keer als je de deur opent koude lucht uit en warme lucht in en je krijgt minder ijsvorming aan de wanden.
Inekez1
een jaar geleden
https://www.bol.com/nl/nl/p/agunto-energiemeter-elektriciteitsmeter-energiekostenmeter-stroommeter-milieuvriendelijk-wit/9300000019386319/?bltgh=j5nTbSQMCr2wAFspBVJOhQ.2_41.48.ProductTitle
Utrecht
een jaar geleden
Staat je vriezer niet op de "turbo" stand? Dat verklaart wellicht het continue draaien en het lampje. Naast de aan/uit knop zit vaak een extra knopje met een sterretje. dat moet uit staan. Verder: koop een verbruiksmeter en zet deze telkens een week op een apparaat om het specifieke verbruik te meten.
Overigens: voor een normaal appartement of rijtjeshuis is een verbruik van 200-300 kWh / maand niet heel uitzonderlijk. Het is ruim, maar als je flink wat apparatuur hebt (wasmachine, droger, vaatwasser, computers hele dag aan, electrisch koken, boiler) kan het best zo zijn.

Antwoorden (1)

Het genoemde meerverbruik lijkt mij onmogelijk zelfs als een gemiddelde tafelmodel vriezer permanent staat te vriezen zoals bij jou het geval is.
Ik zou de volgende check doen.
Zet je ‘verdachte’ vriezer aan indien hij nu niet aan staat, en laat hem een paar uur lekker doordraaien (ik ga er namelijk vanuit dat de compressor van vriezer in het begin eerst een tijdje niet zo hard hoeft te werken - maar dat detail kan ik mis hebben. Ik ga op het geluid af).
Als hij al áán stond omdat er iets in bewaard wordt: des te beter.

Zet daarna eens je koelkast tijdelijk uit, en denk vooraf ook even of er nog andere verbruikers in huis zijn die automatisch kunnen in- of juist uitschakelen. Die moeten liefst ook even niet schakelen. Geen waterkokers of stofzuigers inschakelen.
Als de koelkast nu ook niet meer schakelen kan, zou je een constant verbruik op je energiemeter moeten kunnen zien, en dat is inclusief de vriezer.

Noteer dat verbruik. En zet daarna de vriezer uit, en noteer dan wat de meter nu als verbruik aangeeft.
Het verschil is dan hoeveel stroom de werkende vriezer trok. Een goede tafelmodel vriezer kan met de compressor aan zo rond de 100 Watt verbruiken.
Vergeet vooral niet hierna je koelkast wel weer aan te zetten. Dat geldt ook voor de vriezer als daar iets in ligt. Compressoren van koelkast (en vriezer) moeten bij veel apparaten wel een minuutje of 5 à 10 uit gestaan hebben alvorens ze weer normaal willen inschakelen. Maar niet vergeten!

Ik vraag me overigens wel af of je je echte verbruik (zonder de verdachte vriezer) niet veel te optimistisch inschat. Wonen op kamers of voor een heel huis energie afnemen maakt veel verschil, maar jouw woonsituatie kunnen de lezers achter hun beeldscherm nu alleen maar naar raden.
een jaar geleden
Basvdb
een jaar geleden
Nog bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik heb even de stoppen eruit gehaald in de avond, en het licht van het huis naast me (van de eigenaar) ging direct uit. Nu kan ik dus de conclusie trekken dat ze toch stroom heeft gebruikt op mijn meter. Nu even nadenken over vervolgstappen..