Hoeveel verbruik mag ik maximaal hebben op op 1 groep in de meterkast?

Sinds kort woon ik in een oud appartement (uit 1960 volgens mij) met nog een ouderwetse geiser. Nou heb ik maar 3 groepen in de meterkast, dus ik gok 1 voor slaapkamers/woonkamer, 1 voor badkamer (met wasmachine) en 1 voor de keuken. Nu heb ik in de keuken een gasfornuis met elektrische oven (die het niet geweldig doet), een losse diepvries (tafelmodel, nieuw), een losse koelkast (tafelmodel, oud), een koffiezetapparaat (simpel) en een waterkoker in gebruik. De vriezer en koelkast heb ik in 1 stekkerdoos naar 1 stopcontact, en in het stopcontact erboven wil ik graag een stekkerdoos met daarin een koffiezetapparaat en een combi-magnetron. De combi-magnetron heb ik nog niet, maar wil ik graag en daar twijfel ik over.

De combi-magnetron die ik wil kan tot 2400 watt verbruiken bij de oven-funtcie. Ik vraag mij af of dit goed gaat met de overige apparatuur. Ik gebruik natuurlijk niet alles tegelijk, maar ik weet niet of dat meehelpt en hoe dat in zijn werk gaan, wat de groep aankan en wat 2 stopcontacten met stekkerdozen aankunnen? Dus voordat ik de combi-magnetron aanschaf, is er iemand die mij hier meer duidelijkheid over kan geven?

Bij voorbaat al mega dank!

3.3K
Utrecht
een jaar geleden
In de regel kan een zekering 16A hebben; dat betekend dan 16A x 220V = 3520W.
Dus je kan elke groep met maximaal zo'n 3500W belasten.
Cryofiel
een jaar geleden
Klopt, maar controleer dat wel. Vraag ook wat de hoofdzekering kan hebben. Ik had ooit ook drie groepen van elk 16 A, maar de hoofdzekering (waar je zelf niet bij kunt) was 25 A. Die knalde er dus op een gegeven moment uit, ook al bleef ik per groep ruim onder het maximum.

Antwoorden (1)

Les 1 m.b.t. elektriciteit: Niet gokken wat op welke groep zit. Zorg dat je dat zeker weet en hoeveel watt je per groep max kunt aansluiten/gebruiken. Omdat de meeste zware apparaten vaak in de keuken worden gebruikt, zou een slimme verdeling van de groepen zijn om een deel van de stopcontacten in de keuken bij de slaapkamer in te delen en een deel van de keuken bij de woonkamer.

Schakel de groepen in de meterkast 1 voor 1 uit en kijk dan per stopcontact op welke groep die zit. Noteer dit ook zodat je het later nog kunt opzoeken en niet opnieuw hoeft te gokken.

Kijk ook in de meterkast hoeveel ampere je groepen zijn. Als je groepen hebt van 16A, dan kun je per groep max 3500 Watt aansluiten. Meer apparaten op 1 groep kan wel, maar dan nooit tegelijk gebruiken. De koelkast en vriezer staan continu aan en zullen per stuk niet meer dan 500W verbruiken, wellicht minder als het kleine en/of zuinige apparaten zijn. Het verbruik staat op het apparaat, of kun je eenvoudig online vinden als je merk en model van het apparaat weet.

Bij de koelkast en vriezer kun je dan tegelijk OF de oven, OF de waterkoker, OF het koffiezetapparaat bij gebruiken. Dat zijn alledrie apparaten van ongeveer 2000W.

Ga met apparaten van meer dan 2000W niet klooien met goedkope verlengsnoertjes en stekkerdozen. Bij voorkeur de stekker rechtstreeks in het stopcontact. Toch perse een verlengsnoer nodig, zorg dan dat je een verlengsnoer gebruikt dat geschikt is voor hoog verbruik. Het maximale verbruik (in Watt) staat op de stekkerdoos. Een koffiezetter of waterkoker heeft ook een hoog verbruik, maar is veel korter in gebruik dan een oven. Bij een oven is de kans dus veel groter dan de stekkerdoos of andere bedrading te warm wordt.

Voor een oven van 2400 Watt is de beste optie om die rechtstreeks in een stopcontact aan te sluiten, dus zonder verlengsnoer / stekkerdoos. De oven kan wel samen met de koelkast en de vriezer in 1 dubbel stopcontact. Het koffiezetapparaat moet je dan elders aansluiten, of als je makkelijk bij het stopcontact kunt elke keer de stekker van koffiezetter en oven verwisselen.

In 1 dubbel stopcontact de vriezer, de koelkast, de koffiezetter EN de oven lijkt mij teveel van het goede. In het meest gunstige geval springt onmiddellijk de stop eruit als je dan een keer per ongeluk oven en koffie tegelijk aanzet. In een minder gunstig scenario ontstaat er brand...
een jaar geleden
ylvje
een jaar geleden
Aah duidelijk verhaal dank! Nog een detail, alle stopcontacten zijn ongeaard... Maakt dit nog uit wanneer je dergelijke moderne apparatuur als een combi-magnetron gaat aansluiten?
Inekez1
een jaar geleden
Voor de werking van een apparaat maakt het niet uit of het stopcontact geaard is of niet. Voor je eigen veiligheid wel! Zeker in combinatie met water in de keuken is er altijd kans op kortsluiting. Zorg dat je de oven zo plaatst dat er geen water in of op kan lekken, dus niet ONDER je gasfornuis! Het werkt dus wel, maar heel veilig is het niet. Hoewel het anno 2022 zeker een achterhaalde situatie is, is het volgens mij niet verplicht om het te vervangen door een geaard systeem. Alleen bij renovatie van de woning geldt wel de verplichting om alle stopcontacten geaard te maken. Als het een huurwoning is, dan kun je natuurlijk de verhuurder vragen om de situatie aan te passen naar huidige normen. De verhuurder is echter niet verplicht om aan dat verzoek te voldoen. Als de installatie destijds is aangelegd volgens de regels die golden op het moment van de bouw (of vorige renovatie) van de woning, dan blijft die situatie gelden tot aan de volgende verbouw of renovatie van de woning.
ylvje
een jaar geleden
@Inekez1 Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg, hier kan ik mee verder! Mijn dank is groot!