Waar laat een koelkast met een plastic achterkant zijn warmte?

Vroeger hadden koelkasten een rooster aan de achterkant waar de warmte afgevoerd wordt. Tegenwoordig blijkbaar niet meer?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat zal inmiddels wel ingebouwd zitten, voor de mooiere, strakkere afwerking.
Denk ik zo

Antwoorden (2)

De condensor is bij moderne koelkasten afgedekt met een plastic plaat om te voorkomen dat de laag stof die normale omstandigheden ontstaat als isolator gaat fungeren en het rendement van zo'n koelkast dramatisch verlaagd, de vrijgekomen warmte bij de moderne koelkasten wordt afgezogen en via de onderkant of bovenkant weggeleid.
4 jaar geleden
Bij sommige koelkasten gebeurt de warmte-afgifte aan de gladde zijwanden.

Bij mijn (Nederlandse) koelkast worden de zijkanten tijdens het werken van de compressor handwarm, en de zwarte achterzijde (waar inderdaad geen zwarte ‘radiator’ meer zit) wordt juist niet warm, afgezien uiteraard van het warmer worden van de compressor onderin. Zodra de compressor afslaat, worden de zijkanten vrij snel weer gewoon kamertemperatuur.

Dan moet er dus wél een ruimte van bijvoorbeeld 10 cm links en rechts van de koelkast zijn, anders raakt-ie zijn warmte niet of minder goed kwijt, wat tot lagere koelprestaties en hogere stroomkosten kan leiden.

Uiteraard heb ik intussen een nachtje zitten zoeken naar helder verwoorde internet-uitingen van andere hierdoor verraste gebruikers, maar die zijn er niet veel. Niettemin hier wat ik wel vond:

A. Moerman op 01 augustus 2019:
“wel om denken dat het apparaat ruimte heeft bij de zijwanden, warmte wordt via de zijwanden kennelijk afgevoerd.”
- en -
LP van Loon op 06 juli 2019:
“De koel/vriescombinatie voldoet uitstekend, al is het aan alle kanten 10 cm vrijstaan in onze situatie wat lastig [...] Het zou aardig zijn als in de beschrijving zou staan, dat de koelkast zijn warmte aan de zijwanden kwijt wil.”
https://www.inventum.eu/vrijstaand-witgoed/koelen-en-vriezen/sk010/

“In moderne koelkasten (zonder rooster achterop) zit de warmte afvoer in de zijwanden, tijdens het koelen worden de wanden warm.”
https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/4609-koelkast-als-gistkast/&postID=83654#post83654

Nog een bron: https://www.haier.com/za/help_and_troubleshootings/faq/refrigerator/french_door/question/201611/t20161117_327703.shtml
4 jaar geleden
Bordensteker
4 jaar geleden
Mensen die met een rolmaatje in de hand een vervangende koelkast selecteren aan de hand van de beschikbare vrije breedte in de nis waar de oude koelkast stond, kunnen dus weleens een groot probleem hebben. Want de oude koelkast kan in veel gevallen best alle beschikbare breedte gevuld hebben, omdat er dan onderlangs lucht kon toestromen naar de achterop geplaatste zwarte radiator.
Maar bij de nieuwe koelkast kan dan ineens blijken dat er voortaan ook aan beide zijkanten een vrije ruimte nodig is. Niemand wijst je hier op, en als je het toevallig in de gebruiksaanwijzing ziet staan, is het natuurlijk al te laat, want die tekst zie je er in de winkel of in de webwinkel niet bij! In de winkel staan de koelkasten juist stijf tegen elkaar aan, en je ziet in de winkelopstelling óók niet dat de achterzijde niet het vanouds bekende zwarte afkoelpaneel draagt. Dat ontdek je pas als je de verpakking eraf haalt! (De fabrikant van mijn koelkast ging in 2017 niet op mijn kritiek terzake in.)