ik ben op zoek naar een mobiele airco? Welk merk is goed?

paulus811
4 jaar geleden
Doe jezelf een groot plezier en koop GEEN mobiele airco. Die dingen werken nauwelijks en maken zoveel herrie dat je alsnog niet slaapt. Ook het naar buiten voeren van de dikke slang (ong 15 cm doorsnede) is in veel huizen een probleem. Doe het in één keer goed en laat een airco aanleggen van bijvoorbeeld Daikin. Kost meer, maar daar heb je jaren plezier van. Heb zelf ook een Daikin en het is vrijwel stil in de slaapkamer als deze aan staat.
Bordensteker
4 jaar geleden
+ @paulus811 !
Algemene opmerking: met het stijgen van de temperaturen en de betere woningisolatie zal de behoefte aan vaste installaties alleen maar toenemen. Lastig voor huurders, maar voor eigenaren de moeite van de investering absoluut waard! Belangrijk: er worden ook zgn. aircoolers aangeboden, ook wel luchtkoelers of water coolers genaamd. Die zijn zeer vriendelijk geprijsd, maar ... als airco werken ze niet! Ze hebben zodoende ook geen slang naar buiten nodig.
Die apparaten maken lucht koeler door er water in te verdampen. Daar moet je dus regelmatig water IN doen. Op dagen met droge woestijnlucht zoals je die in Las Vegas kunt hebben werkt dat een beetje, maar in relatief vochtige (klamme) lucht wordt de lucht slechts een pietsiebeetje koeler, en tegelijk nóg vochtiger. Dus nóg klammer! Die dingen zijn een stuk goedkoper, maar ze zijn hun geld echt niet waard. Als je wat natte handdoeken ophangt en er een ventilator tussendoor laat blazen, krijg je hetzelfde effect.

Antwoorden (3)

Woods is een uitstekend merk. Met name de AC Cortina.
Dit keer is het niet een consumentenbond maar een toonaangevende Zweedse krant die deze test is gestart. Volgens Aftonbladet zijn de verschillende airco’s getest op werking en gebruiksgemak tegenover de prijs.
Naast Wood’s zijn AEG, Whirlpool, DeLonghi en Trotec goede merken.
Zie ook:
https://www.testberichte.de/kleine-hausanlagen/852/klimageraete/mobile-klimaanlagen-2.html
https://10toptest.nl/goedkope-aanbieding/beste-mobiele-airco/
https://www.testado.nl/mobiele-airco-kopen/
__________

Nadelen mobiele airco

1. Veel geluid
Mobiele airco’s staan er om bekend dat ze niet erg stil zijn in gebruik. Dit kan onprettig zijn wanneer je de airco bijvoorbeeld je slaapkamer wilt plaatsen.

2. Afvoer via een slang
Bij een mobiele airco wordt de warme lucht afgevoerd via een slang naar buiten. Dit betekent dat deze airco altijd geplaatst moet worden bij een raam en dat dit raam ook altijd geopend moet zijn. Hierdoor heb je beperkte keuze in het plaatsen van je airco en bestaat er een kans dat er weer warme lucht naar binnen komt.

3. Hoog energieverbruik
Het energieverbruik bij mobiele airconditioning is redelijk hoog. Er moet een raam geopend worden bij de afvoer van de airco. Op deze manier kan er weer warme lucht naar binnen komen. De airconditioner moet deze extra warme lucht ook koelen, wat veel energie kost.
.
Je zou een ventilator kunnen overwegen. Als je die op je (bed) richt hou je het koel en jaag je ook nog eens muggen weg. Een goed merk is Bestron of Dyson.
Zoals de Bestron DFA40 (Cijfer 9,5 uit 73 reviews).
https://www.coolblue.nl/product/589716/bestron-dfa40.html
https://www.recensiekoning.nl/beste-ventilator/
SimonV
4 jaar geleden
DeLonghi heeft goede mobiele airco's, stil en behoorlijk energiezuinig. Als je echt een efficiënte airco wil kopen moet je zoeken op "mobiele split airco"
Met een vaste slang doe je de koffer naar buiten.
Het grote voordeel is dat de lucht in je ruimte gekoeld wordt zonder noemenswaardig verlies van inkomende warme buitenlucht.
Helaas worden die apparaten niet meer nieuw gemaakt dus je bent op Marktplaats aangewezen. Amcor of Zibro zijn de meest voorkomende merken die het perfect doen.
4 jaar geleden
Bordensteker
4 jaar geleden
Die ‘koffer’ van een mobiele split airco maakt buiten onder een raam hangend nogal veel lawaai; afhankelijk van de situatie kan het dus zijn dat je buren die vanwege de warmte met het raam open slapen er terecht bezwaar tegen gaan maken. Maar op zich is een mobiele split airco alvast een stuk efficienter dan een apparaat dat in zijn geheel binnen staat, een zgn. monobloc (met zo’n dikke luchtafvoerslang naar buiten). Dat ze niet meer gemaakt zouden worden lijkt me sterk. Maar ‘tijdelijk uitverkocht’ is nu wél te verwachten. Op deze site https://aircokiezen.nl/mobiele-spit-airco worden de merken Argo, Bosch en Frido als producenten genoemd.
Bijvoorbeeld https://www.klimaat-totaal.nl/pd-17866-7-19468/product/argo_oscar_twin_14_mobiele_airco.html
Ik vond ook
https://www.amazon.co.uk/Remko-Klimaanlage-Raumklimager%C3%A4t-Klimaanlagen-Klimager%C3%A4te/dp/B00K4ZROKU Voor het afdichten van de noodzakelijke raamkier bestaan er oplossingen zoals de Airlock-100 raamafdichting.
De AEG AXP35U538CW ChillFlex Pro is een uitstekende airco om de volgende redenen:
- Relatief stil (64 db)
- A+ Energielabel
- 12.000 BTU
- Goede kost/prijs verhouding in vergelijking met anderen in dezelfde prijscategorie.