Wat is voor mij het ideale type koffiezetappraat ? Zie toelichting.

Ik wil geen pads (senseo etc) want die koffie smaakt niet. Ook geen cups (nespresso of dolce gusto) want die zijn mij te duur; we drinken hier thuis ongeveer 25 kopjes koffie per dag. Ook wil ik geen gewoon filterkoffieapparaat want die koffie wordt oud op het warmhoudplaatje en daar moet ik te lang op wachten. Misschien een apparaat waarin de bonen ook gemalen worden ? Daar heb ik geen ervaring mee. Het moet ook weer niet een heel duur apparaat zijn (horecakwaliteit of iets dergelijks).
Gewoon snel een lekkere kop koffie. Wie heeft een goed advies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Zo te horen ben je het meest gebaat bij een gewoon filterapparaat, in combinatie met een thermoskan.

Je kunt een gewoon filterapparaat kopen en de koffie, zodra ze klaar is, overgieten in de thermoskan.

Er zijn ook filterapparaten waar geen koffiekan onder gaat, maar waar je direct de bijpassende thermoskan onder zet. De koffie loopt dus direct de thermoskan in. Bijkomend voordeel van die apparaten is dat ze zichzelf direct uitschakelen zodra de koffie is doorgelopen.

Toegevoegd na 1 minuut:

In beide gevallen blijft de koffie langer warm wanneer je de thermoskan eerst vult met heet water (hoeft niet helemaal vol). Even laten staan, zodat de binnenkant van de thermoskan goed opwarmt. Dan het water eruit en de koffie erin gieten.

Toegevoegd na 4 minuten:

Ik heb een voorbeeld opgezocht - maar er zijn meer merken die iets vergelijkbaars leveren. Klik op onderstaande link voor een koffiezetapparaat met filter dat de koffie direct in een thermoskan laat lopen, en zichzelf daarna uitschakelt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je was me 5 seconden voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel eens koffie geproefd die een poosje in zo'n thermoskan staat? Brrrr.......

Andere antwoorden (8)

Douwe Egberts heeft een fresh bean filter apparaat dat de bonen maalt, de koffie filtreert en de koffie in een isoleerkan terecht laat komen. Lijkt mij de ideale combinatie. Prijs van € 209,00 is wat aan de forse kant, maar dat kan met wat internetzoeken vast wel lager.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van doordrukkoffie? Gewone filterkoffiepot gebruiken en je waterkoker. Voordelig, snel en superlekker. Om warm te houden eventueel in een thermoskan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dordrukkoffie (uit de percolator) is echter niet zo heel erg gezond., en in DiE hoeveelheid ??? Prima voor vakantie, maar dagelijks zou ik denk ik niet aanbevelen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koffie is sowieso niet gezond. En zeker niet in grote hoeveelheden. Maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je wel een punt ;-)
De allerlekkerste koffie vind ik de ouderwets gezette: met een papieren filter, gemalen koffie erin doen en gekookt water opgieten. Ook echt niet zoveel werk en qua tijd ben je misschien ietsje langer kwijt dan dat een machine het voor je doet.
1 Heel groot voordeel: het is heeeeeeel goedkoop naar verhouding!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ En je hebt gewoon de lekkerste koffie op deze manier!
Zelf opgieten, rechtstreeks in een goede thermoskan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Ik heb zelf een gewoon koffiepadapparaat (geen senseo dus!) en heb al menig mens van zijn algemene afkeer van koffiepad-koffie afgeholpen.

Voor zover ik weet, is senseo koffie zo vies, omdat het water met veel kracht door het koffiepad heengezogen wordt, en dus niet echt lekker door kan lopen zoals met gewone koffie. Eigenlijk vind ik senseo zelf niet echt vies, maar koffie is het natuurlijk ook niet. En ik drink zelf liever gewone, verse koffie.

Ik heb een heel goedkoop koffiezetapparaatje, eigenlijk is het een campingapparaat. Wel een beetje trager dus, maar er zijn er vast meer die zo werken. Die van mij kan zowel gewone filterkoffie zetten als koffie van pads. Het water loopt dus gewoon door de koffiepads heen zoals bij gewone filterkoffie. Er zit geen verschil in smaak: als ik koffie gebruik uit de snelfiltermaling, smaakt die hetzelfde als hetzelfde merk koffiepad. Ik dacht dat ik vooral de snelfilterkoffie zou gebruiken, maar vind de pads stiekem wel erg makkelijk. Het enige nadeel van koffiepads is m.i. dan nog dat je een gefixeerde hoeveelheid koffie per kopje hebt. Maar door wat meer of minder water in het apparaat te doen, of verschillende soorten pads te gebruiken, kun je toch prima een lekker sterk of juist wat milder kopje koffie zetten naar eigen smaak. Mijn apparaat heeft geen warmhoudplaatje, en zet gewoon lekkere koffie. Je kunt er dus geen speciale pads in gebruiken zoals chocokoffie of koffie met cremalaag, dat kan alleen in de merkapparaten zoals de senseo, die sneller zijn, maar dus ook minder lekkere koffie produceren.

Voor apparatenkoffie geldt dat je aan de snelheid waarmee jouw bekertje gevuld wordt, kunt afleiden hoe vers de koffie is. Vriesverse koffie, koffiesiroop of andere geprepareerde producten die aangelengd worden met water, geven heel snel een bak ‘koffie’. Verse koffie duurt langer. De apparaten die dus ook de bonen nog malen, doen er het langst over. Ik denk dus niet dat je een apparaat zult vinden dat minstens zulke lekkere koffie produceert als een gewoon ouderwets koffiezetapparaat, maar dan sneller. Een koffiepadapparaat gaat sneller omdat je de koffie niet zelf hoeft af te meten, maar als je 25 kopjes per dag drinkt in huis, lijkt dat me niet erg praktisch. Maar snellere koffie is dus gewoon minder lekkere koffie, die wet ga je niet verbreken. Tenzij je een apparaat vindt dat geen verse koffie zet maar die toevallig wel iets produceert dat jij erg lekker vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een Braun koffiezetapparaat, met thermoskan, het voordeel aan dit apparaat is dat er een Brita filter in het apparaat zit, waardoor het water gezuiverd wordt, voordat het verwarmd wordt, ook de thermoskan houdt de koffie goed warm en lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25 kopjes koffie ?? Dan is het inderdaad OF een ouderwetse filterzetter, die de koffie in een thermoskan zet (en niet op een inderdaad vies warmhoudplaatje). OF gewoon lekkere oploskoffie drinken. Geen koude koffie, geen afval, geen geklooi met pads of ontkalken, goedkoop en...prima koffie. Ik hoef al jaren niet anders.
Ideaal vooral in combinatie met een quooker ; de hele dag instant koffie.

(En de lekkerste EN voordeligste oploskoffie is die van Euroshopper / Albert Heijn. 1,44 een pot waar je met die koffieconsumptie een paar dagen mee doet.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je wel eens aan een percolator gedacht?
Het is een ouderwetse manier van koffie zetten, maar percolators zijn nog steeds te koop.
Ze maken de lekkerste koffie naar mijn smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Hmm... op Wikipedia lees ik juist:
"Erg populair is deze methode niet meer omdat tijdens het zetten veel van het aroma verloren gaat." Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Percoleren .
Wij hebben een delonghi magnifica een volautomaat die zet per kopje (of twee) verse koffie van vers gemalen bonen, je kan ook gewone filtermaling er in doen, je kan hem helemaal instellen zoals jij het wilt sterk of misschien iets slapper en er zit een kan bij waar je automatisch cappuccino mee kan maken door gewoon 1 druk op de knop. Wij zijn er heel blij mee. Nieuw zijn ze rond de 800 euro maar je heb al hele goede 2e handse voor 250 euro. kijk maar op de link van een advertentie op marktplaats.