Is het mogelijk om zelf een 1 fase aansluiting te veranderen naar een 3 fasen aansluiting?

Hallo,
Ik heb net een inductie kookplaat (ATAG HI9271M) gekocht. Deze heeft een 3 fasen aansluiting nodig. Ik ben zelf geen elektricien en heb op dit moment een 1 fase aansluiting (1x 35A). Is het mogelijk om dit zelf aan te passen naar een 3 fasen aansluiting of heb ik hier echt een monteur voor nodig?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K
paulos
4 jaar geleden
Een '3 fasen' aansluiting wordt vaak verward met een aansluiting van 3 verschillende fasen, ofwel driefasenspanning ofwel krachtstroom. Zie bron.
Dit is totaal onnodig in voor een apparaat met hoog vermogen in een huisaansluiting! Wat hier de bedoeling is, zijn 2 of 3 groepen (op dezelfde fase van uw huisaansluiting) om tot een hogere aansluitwaarde te komen dan 1 groep. (Wat een fase nu precies is zal ik uit dit antwoord laten). Samengevat heeft u voor een inductieplaat een aansluiting nodig die bestaat uit 2 of 3 groepen. Groepen te weinig? Dan er bij (laten) plaatsen. Als u geen hoofdschakelaar heeft dan aan een erkend installateur overlaten. Het is uw leven niet waard om dit onder spanning zelf te doen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@paulos. Een twee groepen op 1-fase schakelaar heet een fornuisgroep. Ik heb ze nog nooit gezien met drie groepen omdat het gevraagde vermogen dan meestal te hoog is. Dit kooktoestel verbruikt meer dan de 1x 35A die meneer heeft. Daarbij geeft de handleiding duidelijk aan dat hij 3 fasen nodig heeft. Als ik je een tip mag geven zou ik zeggen dat je je beter even kunt verdiepen in vakjargon en een 3-fasen alsook een 1-fase systeem alvorens gevaarlijk advies te geven.
paulos
4 jaar geleden
@RichardA. Ik ga hier niet een welles nietes verhaal van maken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de antwoorden en reacties. Ik zie dat iedereen mij adviseert om dit aan een monteur over te laten. Dus dit is wat ik ga doen :)

Antwoorden (2)

Dit zal moeten worden uitgevoerd door de netbeheerder. Deze zal hier kosten voor in rekening brengen. Afhankelijk van de wijziging zullen de leveringskosten ook kunnen wijzigen. Neem hiervoor contact op met uw netbeheerder.

Let wel dat u hierna nog een groep naar de keuken zal moeten aan (laten) leggen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Voor een 3-fasen-aansluiting heb je sowieso een monteur nodig.

Een inductie kookplaat heeft echter niet per-sé 3 fasen nodig. Een fase met voldoende capaciteit volstaat ook (en is ook de gebruikelijke uitvoering).

Maar de 1x 35A die je nu hebt is te licht voor deze kookplaat. (De max. 11100 W vragen ruim 48 A) Dat betekent een aanpassing in de meterkast. Oók daar heb je een monteur voor nodig.
.
Aanvulling
De betreffende fase wordt daarbij waarschijnlijk wél over meerdere aders verdeeld.
Toegevoegd op 25 juni 2019 15:05: tekst