Waarom hebben sommige magnetrons een draai plateau?

Wat is het doel? Het is niet logisch. Want ook zonder dat ding word je eten verwarmd. Het zorgt er alleen maar voor dat een rechthoekige bak tegen de deur van de magnetron aan komt.

Het beste antwoord

Het element wat de microgolven produceert zit meestal aan de rechterzijkant van de oven achter een soort kartonnen plaatje. Van daaruit worden de golven verdeelt. De golven kunnen de magnetron niet uit, ze weerkaatsen tegen de metalen wanden en het gaas in de deur. Als het plaeau niet zou kunnen draaien is het mogelijk dat het voedsel aan de ene kant al kookt en aan de andere kant nog koud is. Voor een gelijkmatige verdeling is daarom een draaiplateau beter.

Het draaiplateau is ook nuttig als het een comnbimagnetron is met grill. Dan wordt de warmtestraling van de grill ook over het hele gerecht gelijkmatig verdeeld.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zijn ook combi magnetrons verkrijgbaar waarin geen draaiplateau zit en waar de verdeling van de energie wordt verzorgd door een roterende antenne. Dit zijn wel duurdere magnetrons.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In een magnetron oven zijn er warmere en koudere plekken.
Door het draaien komt de hele inhoud regelmatig in de warmere zone.
Je kunt dat testen door een (uitgepakte) chocoladereep vast, dus niet draaiend, in de magnetron te leggen. Je zult zien dat de reep alleen op bepaalde plaatsen smelt.
Je kunt zo de golflengte van de elektromagnetische straling bepalen.
10 jaar geleden
In een magnetron zit een staande golf met de frequentie en bijbehorende golflengte van de uitgezonden straling. Die golflengte is ongeveer 12 cm, zodat er elke 6 cm een knoop is waar het voedsel niet wordt verwarmd. Door een draaiplateau heb je daar geen last meer van, het voedsel draait door het staande golfpatroon heen.