als een lamp 60 watt verbruikt is dat per minuut seconde of uur?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
12.8K
LeonardN
5 jaar geleden
Geen van allen, je vraag is namelijk mankerend. Watt is geen verbruik, maar een vermogen. Kilowattuur is de eenheid voor verbruik. Als een lamp van 60 Watt één uur brandt verbruikt deze 60 wattuur.

Antwoorden (1)

Een Watt is één joule per seconde. Als een gloeilamp een vermogen van 60 Watt heeft, betekent dit dat de lamp 60 joules per seconde verbruikt.
De prijs van een 60 watt gloeilamp per uur: het duurt 16,666 uur voordat je één kilowattuur hebt verbruikt.
De prijs van een kilowattuur is ongeveer 25 cent.
Als we het dan gaan omrekenen naar het verbruik voor één uur, dan komen we ongeveer uit anderhalve eurocent.
SimonV
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
@coolezak3 Jouw vraag is min of meer net zo'n soort vraag als: “Wanneer een scooter 60 op de snelheidsmeter rijdt, is dat per minuut, seconde, of uur?”
Het gaat dan niet over een afstand, maar over het tempo waarin de scooter steeds verder weg komt. 60 Watt is een aanduiding voor het tempo waarin er stroom wordt verbruikt.
In een brandende lamp van 60 Watt loopt de hele tijd een bepaalde hoeveelheid stroom door de gloeidraad. Net zoals er continu veel (of juist weinig) water over een waterval naar beneden valt. Het gaat de hele tijd door, en in een uur gaat er 60 keer zoveel water over de rand als in een minuut. 60 Watt heet het vermogen van de lamp, en een lamp van 150 Watt geeft een stuk meer licht want daar gaat 2,5 keer zoveel stroom doorheen. Als een lamp van 60 Watt een uur lang brandt, is er 60 Wattuur (Wh) verbruikt, en dat is 0,060 kilowattuur (kWh).