Wat is het vermogen van combi-magnetron qua belasting van de groep?

In het boekje van mijn combi-magnetron staan verschillende vermogens.
Aangezien ik mijn magnetron aan wil sluiten op een groep waar nog enkele verbruikers aangesloten zijn, tv en enkele lampen bijvoorbeeld, zou ik graag weten van welk getal ik uit moet gaan.

Dit staat er in het boekje:
In het boekje van mijn nieuwe combi-magnetron (niet inbouw) staat dat ik bij voorkeur het apparaat op een 16a groep aansluit en ook geen andere apparaten op die groep dien te gebruiken, om overbelasting te voorkomen.

Dit zijn de gegevens van mijn magnetron:

Wisselstroom
Magnetron 1,5 KW
Convectie 2,8 KW

Uitgaansvermogen
Magnetron 900W
Convectie 1450W

Moet ik voor de groep nu uitgaan van die 2,8 KW , 2800 Watt dus?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
22.3K

Antwoorden (3)

Je moet uitgaan van het ingangsvermogen; de eerste waarden dus. De tweede geven alleen hoeveel er effectief voor het verwarmen van eten worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je mag inderdaad uitgaan van die 2,8 kw. Strikt genomen heb je daar een zekering van 12 tot 13 ampére voor nodig. Omdat die er niet zijn, schrijven ze 16 ampére voor, mede omdat er een piekvermogen op kan treden dat iets hoger ligt. Als je dan meer verbruikers op die groep hebt zitten, dan heb je kans dat de zekering door brandt.
jc54
8 jaar geleden
2,8 kW als de oven gebruikt wordt.
1,5 kW als de magnetron gebruikt wordt.

Volgens de normen moet deze op een eigen groep omdat het apparaat meer dan 2000 Watt kan verbruiken.
"Wanneer moet men een aparte groep toepassen?
Apparaten met een hoger vermogen dan 2000 Watt vereisen een aparte groep."

In de praktijk kunnen er wel een paar andere apparaten bij, zelfs op de ovenstand heb je nog minimaal 800 Watt over.