Er ligt, als ik de witte was doe, steeds een stroperige bruine plas onder de wasmachine en het is geen olie. Wat dan wel?

Ben pas verhuist en de wasmachine was niet gezekerd tijdens het verhuizen. Denk dat er iets kapot is want hij maakt meer herrie en nu die plas eronder

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Dan neem ik aan dat door het vervoer nu de dikke as aan de trommel krom is. Dan loopt inderdaad het vet uit het hoofdlager, aan de achterkant van de trommel.
Een witte was is een lage waterstand maar spoelprocessen zijn dat niet en al spoedig zal ook het hoofdlager het wel begeven - meestal draait dan ook de trommel helemaal scheef en múúrvast.
Het beste is om eerst de wasmachine aan te zetten zonder was, of slechts wat sokjes erin en aan de voorkant kijken of de trommel keurig recht in het ronddraait: een max. uitslag van 5 mm kan nog toegestaan zijn maar bij 1600 toerencentrifugegan is dat al teveel.
Aan de achterkant kun je met een kruiskopschroevendraaier de achterplaat erafhalen en dan zie je snel genoeg waar de bruine vloeistof vandaan kwam en is dat inderdaad het hoofdlager: dan zijn de rapen goed gaar! Dat is namelijk het 1e teken dat het lager het over een jaartje wel zal begeven.
Apropos: slechte verhuizers die een trommelwasmachine zonder vastzetbout vervoeren en kun je gewoon aansprakelijk stellen want daarvoor hebben zij ooit nog een vák geleerd. Erkende verhuizers letten hierop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Water met ijzerroest. "Iets" is dus aan het roesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Olie of vet kan het niet zijn.
Waarschijnlijk lekkage van een slang,of evt de pomp.

Bij witte was dan was je meestal op een hoge temperatuur.
Meestal is de onderkant van de wasmachine,aangetast door roest
De bodemplaat.
Doordat het warme water via de bodemplaat naar het laagste punt loopt neemt het roestdeeltjes mee.

Door het afpompen van het warme water en het opgeloste wasmiddel,lossen deze roestdeeltjes op.

De achterkant verwijderen en gewoon eens even de slangen nagaan.
Zolang de wasmachine gewoon zijn programma normaal draait,zijn er geen redenen tot zorgen.
Maar wel aandacht aan besteden.