Kan ik een bakblik of ovenschaal op de glazen plaat in mijn combimagnetron zetten of moet dit altijd op het bijgeleverde rekje?

In mijn nieuwe combimagnetron zit een glazen plaat met daarop een los rekje. Mijn bakblik en ovenschaal passen niet op dit rekje. Kan ik bakblik/ovenschaal zo op de glazen plaat zetten, of gaat de plaat dan kapot?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.5K

Antwoorden (3)

Mij is verteld dat de glazen plaat alleen voor de magnetronfunctie gebruikt kan worden en de rekjes alleen voor de oven functie, kijk het even na op je gebruiksaanwijzing, of bel de winkel waar je de combi gekocht hebt even, voor informatie. Ik neem aan dat de glazen plaat dus niet geschikt is voor de ovenfunctie. Uit de informatie die ik heb gekregen blijkt dat de glazen plaat niet geschikt is voor gebruik in de oven. Ik maak daaruit op dat hij stuk gaat als je dat toch doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De plaat zal niet stuk gaan , maar ik denk dat het gerecht in je bakblik niet voldoende gaar zal worden omdat het ( meestal ) in het midden van de oven moet staan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan dit, en nu komt dan de onvermijdelijke maar oftewel de reden waarom je dit best niet doet:
Als je een bakblik op de glazen plaat zet duurt het heel lang voordat de warmte is doorgedrongen tot waar deze moet zijn.
De bedoeling van het gebruik van een bakblik is om de warmte snel bij en in het te bakken product te krijgen. Daarom dat een bakblik meestal uit blik (of een ander goed geleidend metaal) is vervaardigd. Dus als je je bakblik op die glazen plaat zet moet de warmte eerst doorheen die dikke glazen plaat voordat het bakblik aan de beurt is. Tegen deze tijd is de bovenkant van het te bakken product al zeer goed op weg om een ongewenst kleurtje te krijgen.
Dus is het best dat je de glazen plaat verwijderd en het bijgeleverde rekje gebruikt.