Heeft het zin om 2 thermostaten in mijn woning te plaatsen?

Mijn woning heeft twee verdiepingen. De thermostaat hangt op de eerste verdieping in de woonkamer. Echter, op het moment dat de thermostaat denkt dat het al warm genoeg is, slaat de ketel uit, terwijl het op de tweede zolder verdieping, waar ook de ketel zich bevind, nog steeds erg koud is.

Hoe kan ik dit probleem zo efficient mogelijk oplossen? Huidige thermostaat verplaatsen of een 2e thermostaat plaatsen?

5.3K

Antwoorden (2)

Tegenwoordig hebben de meeste verwarmingssystemen een gemoduleerde aansturing. Dan kan er sowieso maar één thermostaat aangesloten worden.

Heb je nog een ouderwets geschakeld systeem, dan kan het technisch wel:

-Sluit je de geschakelde thermostaten PARALLEL aan dan zal de ketel pas uitslaan wanneer BEIDE kamers op temperatuur zijn. Dat houdt dus in dat de verwarming in de kamer die al op temperatuur is dóór gaat. Lees: daar kan het erg warm worden.

-Sluit je de geschakelde thermostaten IN SERIE aan dan zal de ketel uitslaan zodra één van de kamers op temperatuur is. Dat houdt dus in dat één van de kamers nooit op temperatuur zal komen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens hier een link met informatie hoe je e.e.a. wél goed op kan lossen: https://vasco.eu/nl-nl/blog/radiatoren/thermostaatkraan-radiator
Je kunt niet op twee plekken aan een verschillende warmtevraag voldoen door alleen maar de ketel aan of uit te schakelen. En dat is wat een thermostaat doet. ook al plaats je er twee of drie.
Oplossing is dat je de radiatoren op de plek waar het het snelst warm is een beetje dicht draait. Dan gaat er meer warmte naar de andere kamers.
Nog beter is om op alle radiatoren thermostaten te plaatsen, zodat je de temperatuur per kamer kunt instellen.
Nadeel daarvan is dat de ketel constant blijft branden, ook als er nergens warmte nodig is. Dat kun je oplossen door toch een thermostaat te blijven gebruiken, maar die zit dan in de ruimte die het laatst warm is.
Dat kun je regelen met de radiatorthermostaat natuurlijk, zodat de centrale thermostaat gewoon in de kamer kan blijven zitten.
Met een beetje proberen kunje e.e.a. goed inregelen.
Wil je geen kosten maken: dan gewoon de radiatoren in de ruimten die 'te snel' op temperatuur zijn een beetje afknijpen. Een extra thermostaat lost je probleem niet op.