Hoe kan ik voorkomen dat de klep van mijn vrieskist dicht valt?

Vroeger bleef de klep keurig open staan, maar het lijkt wel of de klep zwaarder is geworden. Nu moet hij ondersteund worden om iets uit de kist te pakken zonder dat het deksel op je handen valt.

Toegevoegd na 4 uur:
In de scharnieren van het deksel zitten stalen veren, als ik de afstelling daarvan verander merk ik geen verschil.
Een gasveer is niet aanwezig.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je de ruimte hebt kan je wat in elkaar knutselen met touw een katrol en wat gewichten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daar is niets zinnigs over te zeggen zonder foto's van het scharnier.

Het beste antwoord

Als het niet meer lukt om de veren strakker te stellen is er weinig aan te doen.
Misschien kun je de afstelling wat veranderen door de stelmoer er even af te halen, en er enkele sluitringetjes tussen te leggen en dan de moer weer er op.
Als dit lukt, heb je weer enkele millimeters meer stelruimte.
Ook kun je iets maken dat scharniert en dat je aan de muur, waar de vriezer tegen staat, maakt dat je over de openstaande deksel kan doen zodat het open blijft.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De simpelste manier om te voorkomen dat het deksel op je vingers of hoofd valt, is een stok(je) in de LENGTE-richting in je vriezer te leggen en dat na het openen van het deksel enigszins daigonaal langs de BREEDTE-richting onder het deksel te zetten vanuit de rechter-voorhoek (als je rechts bent), want dan heb je de minste kans dat stokje dusdanig te raken dat het het deksel niet meer steunt.
svetivlas
6 jaar geleden
@achnaton45. Het is ook de simpelste manier om het deksel op je hoofd of handen te krijgen. Je hoeft er echt niet tegenaan te stoten om het stokje weg te laten glijden, want bij een schokje of trilling kan het zo van het gladde oppervlak schieten met alle gevolgen van dien.
Een waargebeurd verhaal uit mijn kennissenkring.
Dus, tenzij je zowel in onderkant klep als in bovenkant kist 2 gaten boort waar het stokje in kan steunen, NIET DOEN!!

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk een versleten gasveer. Een gasveer zorgt er voor dat de deksel goed sluit als hij dicht is, en open blijft staan als hij over zijn dode punt is.
jc54
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
De vraag is niet wat het probleem veroorzaakt, maar hoe je het oplost.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
nieuwe gasveer..
TurfGraver
6 jaar geleden
Sterker nog, vraag is hoe je het kan voorkomen.
Op tijd gasveer vervangen?
svetivlas
6 jaar geleden
Jullie hebben het over een gasveer, maar ik lees toch "een gasveer is niet aanwezig" Waar hebben jullie het dan over? Over de achterklep van de auto misschien?
LeonardN
6 jaar geleden
@svetivlas Heb je ook gezien dat dat een toevoeging is, die geplaatst is nadat dit antwoord en de reacties gegeven zijn?