Heb DC 12V to AC 220V power inverter 1500W ,licht en boormachine ok,waterpomp 350W start niet ,wat te doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
TurfGraver
6 jaar geleden
Aanloopstromen kunnen wel 3 tot 9 x de nominaal vermogen gaan.
TurfGraver
6 jaar geleden
Hier nog nader info gevonden:
https://www.omvormer-omvormers.nl/contents/nl/d1_12_VOLT_230_VOLT_OMVORMER.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt TurfGraver,wat kan ik doen (aanloopweerstand ,condensers,of iets Andres,kan uitsluitend de omvormer gebruiken en batterij,geen Andere V220~ Voorhanden.
TurfGraver
6 jaar geleden
Een zwaardere omvormer nemen. :/

Antwoorden (1)

Een powerinverter levert geen zuivere sinusvorm wisselspanning maar een soort blokvormige.
Dit wordt vaak "modified sinus" genoemd maar sommige apparaten kunnen daar minder goed tegen
Voor licht is het geen probleem en een serie-motor (met koolborstels) kan zelfs met gelijkspanning werken.
Anders is het met elektromotoren die met een kooianker en soms fase-condensator werken: deze motoren verlangen een zuivere sinus.
Soms draaien ze wel maar gaan behoorlijk brommen en hebben nauwelijks trekkracht.
De oplossing is het aanschaffen van een omvormer met zuivere sinusvorm, om problemen met de aanloopstroom te vermijden moet hij minstens 1,5 à 2 x het bedoelde vermogen van 350 W kunnen leveren.