Hoe sluit ik een doosje elektrisch en laat ik hem open en dicht gaan?

Voor een project moet ik een doosje aansluiten op een stroomkring. Ons project is soort lampje met een doosje die we d.m.v. een schakelaar aan/uit en open/dicht moeten doen. Ik snap dat ik schakelaar nodig heb voor het openen van het doosje. Tot mijn beschikking heb ik: een bron, lampje, schakelaar en draden. Een doosje ga ik maken van karton. Hoe sluit ik dit aan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Op de eenvoudige, directe manier gaat dat niet lukken. In je lijstje beschikbare onderdelen ontbreekt namelijk iets wat je als motor kan gebruiken.
Een lamp geeft wel licht, maar kan geen mechanische bewegingen uitvoeren.

De enige optie is misschien gebruik te maken van de warmte van de lamp. Door de warmte zou je een soort van heteluchtballon kunnen vullen die op zijn beurt het deksel van het doosje haalt. door de lamp uit te doen kan de ballon afkoelen en zakt het dekseltje weer naar beneden.

Maar of je deze theorie ook in de praktijk werkend krijgt.... ik betwijfel het.

De stroomkring loop in elk geval normaal gesproken van de plus van de bron naar de schakelaar, vandaar naar de lamp en van de lamp weer naar de min van de bron.

Veel succes !
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kijk naar een ijskast. D.m.v. een sluitlipje wordt bij het openen van de deur, in jouw geval de doosdeksel, de lip ingedrukt
en gaat het lampje aan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Wat heeft dat met het elektrisch sluiten van een doosje te maken ???
Cryofiel
7 jaar geleden
Met voldoende draad en voldoende stroom kun je een elektromagneet maken. Die kan een metalen pinnetje aantrekken. Mag dat niet, dan kun je twee elektromagneten maken die elkaar aantrekken - of afstoten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Cryofiel
Dat is zeker geen gek idee!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goed idee! Bedankt!