hoe vergelijk ik het vroegere Wattage op gloeilampen met lumen?

Vroeger met de ouderwetse gloeilampen wist ik exact welk wattage ik nodig had, zoals in een schemerlamp 25, looplamp 60, boven de eettafel totaal 150 enz. nu echter alleen nog lumen vermeld staan snap ik er geen jota meer van. We zijn zo maar in het diepe gegooid en het resultaat is een kast vol dure lampjes die niet voldeden aan onze verwachtingen.

bamibal
7 jaar geleden
Het probleem is dat het wattage eigenlijk helemaal geen informatie geeft over de lichtopbrengst, maar alleen het stroomverbruik. Een ledlamp heeft een veel lager wattage bij dezelfde lichtopbrengst. We moeten er dus aan wennen dat we een lamp gaan beoordelen op lichtopbrengst en kleurtemperatuur.
fremar
7 jaar geleden
http://www.dydell.com/nl/waar-en-onwaarheden-led-verlichting/watt-ten-opzichte-van-lumen/

Het beste antwoord

In de overgangsfase naar een nieuwe situatie is het altijd lastig om te onderscheiden wat het beste is, of wat iets waard is. Denk maar aan het omrekenen van vreemde valuta tijdens je vakantie. Of destijds na de invoering van de Euro (het omrekenen in guldens).

Een handig hulpmiddel om in elk geval een globale vergelijking te maken is: deel het aantal Lumen ongeveer door 10 en je hebt de Watts. Of vermenigvuldig de Watt om ongeveer de hoeveelheid Lumen te krijgen. Let wel, dit grove ezelsbruggetje gaat eigenlijk alleen op bij de kleinere lampen. Een meer specifieke tabel (met indicatieve cijfers) is:
•15 Watt = 90 tot 140 Lumen
•25 Watt = 180 tot 300 Lumen
•40 Watt = 400 tot 500 Lumen
•60 Watt = 700 tot 900 Lumen
•80 Watt = 1000 tot 1200 Lumen
•100 Watt = meer dan 1300 Lumen.

Deze omrekening is niet volledig, omdat ook het soort lamp - zoals gloeilamp, halogeenlamp, spaarlamp, of LED lamp - hier invloed op heeft. Toch is het zeker voor de beginner op de 'Watt en Lumen' markt een handig overzicht.