Hoe is het te verklaren dan een ecoprogramma zuiniger is dan een kort programma bij een vaatwasser?

Het korte programma bij mijn vaatwasser duurt ongeveer een uur. Het ecoprogramma duurt ca. 2 uur. Toch wordt gezegd dat het ecoprogramma zuiniger zou zijn. Hoe kan dit?

Toegevoegd na 26 minuten:
De ecostand is 50C en het korte programma is 60C. Maar deze 10 graden verschil lijkt mij nog niet te verklaren waarom het ecoprogramma zuiniger zou zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een groot deel van het stroomverbruik komt voor rekening van het verwarmen van het water. Het ecoprogramma werkt op een lagere temperatuur. Er gaat dus minder energie zitten in het verwarmen van het water; die besparing is groter dan de extra energie die nodig is om de motortjes langer te laten draaien, want water verwarmen kost nu eenmaal veel energie.

Veel ecoprogramma's besparen niet alleen op elektriciteit, maar ook op water. Dat doen ze door minder water te gebruiken, en dat wordt weer bereikt door minder vaak vers water te gebruiken.

Een ecoprogramma is dus zuiniger doordat het water langer wordt gebruikt zonder het te verversen, en doordat het water minder heet wordt gemaakt. Om de vaat toch schoon te krijgen staat daar tegenover dat er langer moet worden gespoeld. Gedurende die langere spoeltijd zijn echter alleen componenten actief die relatief weinig stroom verbruiken, zodat je netto toch bespaart.