Kan ik in VK een stijltang van 160-220 volt met een Europe to UK adapter veilig in het stopcontact doen?

Ik ben momenteel in het verenigd koninkrijk voor het eerst. Ik heb een stijltang van 160-220 volt en ik wil die via een europe to uk adapter in het stopcontact doen. In de winkel zei de medewerker dat er een kans is dat er iets met het stopcontact of de stijltang gebeurd. Klopt dit? En zijn er andere manieren waarop ik toch mijn stijltang kan gebruiken?

2.6K
SimonV
een jaar geleden
100% veilig lijkt het niet:
https://www.electricalsafetyfirst.org.uk/guidance/advice-for-you/when-travelling/adapt-appliances-for-uk-use/
tinus1969
een jaar geleden
Dat valt mee. Deze link waarschuwt je vooral dat je een goede verloopstekker moet gebruiken.

Antwoorden (2)

Als je een degelijke EU-UK adapter koopt, dan kan je die rustig gebruiken in combinatie met je stijltang. Er zit een zekering in, net zoals bij andere stekkers in de UK. De Britse overheid zegt dat een adapter een uitstekende oplossing is voor de korte termijn, maar raadt af het op de lange termijn te gebruiken. Het is me een raadsel waarom ze dat zeggen. Het Britse systeem wordt als beste en veiligste van de wereld beschouwd.
escape
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Dat is geen raadsel; wat de Britse overheid bedoelt, is dat een adaptor/verloopstekker uitstekend geschikt is voor toeristen en kortdurend gebruik, maar dat je voor langdurig gebruik beter een apparaat met een Britse stekker kunt kopen zodat een adaptor niet nodig is.
Je kan je apparaat met je Nederlandse stekker gewoon in het Engelse stopcontact doen zonder verloopstuk. Het past gewoon.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Juist dat moet je NIET doen. Omdat het eigenlijk niet goed past.
Vortexxx
een jaar geleden
Best knap hoe je dan de Nederlandse ronde pennen in die Engelse rechthoekjes krijgt.