Bezuinig je energie met een tijdklok?

Wat kost meer energie: een lamp van 40 watt 24 uur per dag laten branden of er een schakelklok/tijdklok op zetten die de lamp 's nachts 8 uur laar branden en hem overdag uitschakelt? Die tijdklok verbruikt ook stroom, 24 uur per dag!!! Op mijn Timecontrol en Time Switch staat niet hoeveel stroom die verbruiken. Anders had ik het zelf kunnen uitrekenen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
tinus1969
5 jaar geleden
Handmatig aan en uit zetten scheelt nog meer stroom...

Antwoorden (1)

Op internet kom je vooral de waarde van 3 watt tegen:

40Wx24=960wattuur
-----
43Wx8=344 wattuur
16Wx3=48 wattuur
344+48=392wattuur

Daaruit blijkt dat je meer dan de helft bespaart als je voor een schakelklok gaat.
---
Dus ja, in dit geval zou je besparen. Hoe minder het apparaat wat je erop aansluit verbruikt en hoe langer deze aanstaat dmv de klok hoe kleiner de kans.
Toegevoegd op 31 augustus 2018 14:23: tekst