Kan ik mijn koelkastje (38 liter) in de nacht uitdoen? Of moet een koelkast 24/7 gekoeld zijn?

Ik heb een kleine koelkast met een inhoud van 38 liter die echter in de nacht een enigszins loeiend geluid maakt waardoor ik niet kan slapen. Nu is dus mijn vraag; Kan ik de koelkast in de nacht uitdoen en blijven de producten dan nog houdbaar? De koelkast is toch immers redelijk geïsoleerd bij de deur?

Ik hoor het graag!
Groet,

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat kan.
Zet de koelkast iets kouder dan dat je normaal zou doen, dan heb je een paar graden extra speling.
Niet vergeten elke ochtend weer aan te doen. (een timer is handig)

Voor de zekerheid een keer overdag testen. Bijvoorbeeld 4 uur en dan voelen of alles nog goed koud is. (niet elke koelkast isoleert even goed)
Met gevoelige producten zoals vis oppassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hangt ervan af welke etenswaren hierin bewaard zjn. Indien er zich vleeswaren bv. in bevinden is het echt niet aan te raden om telkens hoge en lagere temperaturen af te wisselen. Als het enkel om frisdrank, bier, boter,... gaat is dit niet erg. Let er wel op dat je veel energie zal verbruiken als de koelkast steeds opnieuw moet afkoelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leg een thermometer in de koelkast en zet deze dan een nacht uit. Kijk de volgende ochtend hoe koud deze nog is.
Als de temperatuur hoger is dan 10 graden Celsius, moet je geen kritische producten (vleeswaren, melk e.d.) in de koelkast bewaren als je deze 's nachts uit doet.

Die 10 graden is al aan de hoge veilige kant, beter zou zijn, niet hoger dan 7 graden. Maar als je de producten vlot gebruikt, kan het wel.

Je zou als extra isolatie ook nog iets over het koelkaste kunnen leggen. Doe dit niet als deze aan is, want dan kan de warmte niet weg als deze in gebruik is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Melk kan best wat hebben, vlees heb je natuurlijk helemaal gelijk in.