Mijn gevoel zegt mij dat je warm eten eerst moet laten afkoelen voordat je het in de koelkast zet. Slaat dit eigenlijk wel ergens op?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
TurfGraver
7 jaar geleden
Dat is wel zo verstandig.
Anders zal de koelkast hard moeten werken om eten af te koelen (en zal temperatuur in de koelkast eerst toenemen).
Erna55
7 jaar geleden
Stel je voor een grote pan erwtensoep die heet in de koelkast gaat.
De koelkast zal er flink van opwarmen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En er zal condensvorming in je koelkast komen, zodat alles nat wordt
Z512099
7 jaar geleden
En het is al zo vochtig in een ijskast.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nu in de winter zet ik warm voedsel eerst buiten om snel af te koelen en daarna zet ik het in de koelkast of vriezer

Antwoorden (1)

"Eten snel afkoelen is het beste

Is het beter recent gemaakt warm eten zo veel (dus lang) mogelijk af te laten koelen voor het de koelkast ingaat, of juist zo kort mogelijk in verband met bacteriën?...

7 oktober 2006, 00:00

Pien Groot, Alkmaar

Snel koelen is uiteraard het allerbeste om bacteriegroei tegen te gaan. Juist in de lauwe fase kunnen bacteriën zich snel vermenigvuldigen.

Heet eten in de koelkast zetten beïnvloedt de werking daarvan echter nadelig. Sommige moderne apparaten kunnen dat opvangen; ze worden met een druk op een knop tot extra activiteit aangespoord.

De tussenoplossing is het eten tot lauw of kamertemperatuur af te laten koelen en dan pas in de koelkast te zetten. Dat afkoelen gaat sneller als het eten in een laag is uitgespreid. Een andere oplossing is de pan in een bak met ijswater zetten."
7 jaar geleden
escape
7 jaar geleden
Plusje. Maar wel even een aanmerking over dat knopje dat de koelkast tot extra activiteit zou aansporen. Dat bestaat niet. Niet bij een koelkast. Wel bij een vriezer. Maar weinig mensen snappen dat Supercool knopje. Een koelkast en een vriezer hebben een warmtepomp en die koelt of niet. Daar zit niets tussen in. De pomp hoor je dan ook de hele tijd aanslaan en weer afslaan als de gewenste temperatuur wordt bereikt. Dat wordt geregeld door de thermostaat.
Welnu, het indrukken van die knop overbrugt de thermostaat. Dus de pomp blijft continu aan, in een vriezer kan de temperatuur zakken naar -30 of -35 graden. Dat is nuttig als je een grote hoeveelheid voedsel wilt invriezen, want het mag niet te warm worden in de vriezer, dan bederft het reeds aanwezige voedsel. Die knop moet dus ruim voor het invriezen worden ingedrukt. Veel mensen drukken op die knop als ze het warme voedsel erin stoppen. Dat heeft geen enkele zin, want de thermostaat geeft toch al opdracht aan de pomp om te gaan koelen met zoveel warm voedsel. En harder pompen kan ie niet.
Bij een koelkast heb je die mogelijkheid niet, want je wilt niet dat de temperatuur onder het vriespunt komt. Dan kun je je groenten e.d. weg mikken.