Wat voor soort wasdroger is het minst slecht voor het milieu en het voordeligst om te kopen/hebben?

Een afvoerdroger gaat het niet worden, die is het slechts voor het milieu en verbruikt het meeste energie plus dat ik geen afvoer naar buiten kan maken. Een warmtepompdroger is het zuinigst qua stroom en verbruik maar heel erg duur in aanschaf. Een condensdroger is voor het milieu slechter dan een warmtepompdroger maar wel veel goedkoper. Nadeel misschien van een warmtepompdroger is dat er nog niet bekend is hoelang hij precies mee gaat. Dit omdat ze nog niet zolang gemaakt worden. De oude afvoerdroger van mijn ouders heeft het 25 jaar gedaan, dat kan ik vast niet bij een warmtepompdroger verwachten. Ik ben van plan hem weinig te gebruiken. Alleen voor groot beddengoed en als het lang slecht weer is. (Ik droog altijd alles buiten normaal).
Wat is dan voor het milieu het minst slecht? En wat is voor mij het beste/voordeligste om te kopen als je hem weinig gebruikt?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

In jouw geval (de droger erg weinig gebruiken) is waarschijnlijk een conventionele droger goedkoper. Dat je ouders 25 jaar met het apparaat hebben gedaan is heel mooi, maar zegt totaal niks over een ander apparaat, ongeacht of dat een warmtepompdroger of condensdroger is.

Toegevoegd na 5 minuten:
De ouderwetse degelijkheid van producten die 25 jaar meegaan kom je niet veel meer tegen. Ook omdat producenten continu werken aan nieuwe technieken en mensen om die reden zelden nog zo lang met een apparaat doen.
Het is ook niet ondenkbaar dat over 10 jaar er weer een nieuw type droger wordt ontwikkeld, die voor jouw situatie (op dat moment) misschien wel veel geschikter is.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (2)

Een wasdroger moet al het vocht uit de was verdampen. Daar is een hoeveelheid energie voor nodig. Er is geen enkele wasdroger die het met minder energie kan.
Voor het milieu maakt het dus totaal niets uit welke droger je aanschaft, wat verkopers ook mogen zeggen.

Toegevoegd na 1 week:
Een warmtepomp haalt zijn warmte uit je huis. Net als wanneer je de was binnenshuis op een rekje laat drogen.
's Winters zal je cv ketel dit weer moeten aanvullen, waardoor je winst nul is.
Maar 's Zomers haal je dus winst omdat je de warmte van buiten benut. Hetzelfde als wanneer je de was buiten te drogen hangt.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je een bron? Dit klinkt niet als echte feiten hoor. Op bijna alle sites, incl die van de consumentenbond, zeggen ze dat een warmtepompdroger wel degelijk veel minder energie verbruikt. Hoe kom je aan dit antwoord?
Reddie
7 jaar geleden
@Manonnetje3, dank voor je suggestie.
Zie de toevoeging bij mijn antwoord.
Je geeft in je vraag al aan dat het een condensdroger moet worden.
Dan zou ik gaan voor een Beko, die is goedkoop en gaat lang mee (duurzaam) bij weinig gebruik.
Bijkomend voordeel is dat hij in Turkije is gemaakt dus geheel niet belastend voor het Nederlandse milieu i.t.t. Duitse apparaten.