Water dat blijft staan in de vaatwasser is eigenlijk het meest voorkomende probleem. Als je geluk hebt zit er alleen een knik in de afvoerslang

Toch is dit in vele gevallen niet het probleem maar ligt de oorzaak bij een defecte afvoerpomp. Die moet dan worden vervangen door een erkende reparateur. Toch is het verstandig om eerst zelf op onderzoek uit te gaan:

Controleer de filters. Een verstopte filter zorgt ervoor dat de machine het water niet kan afpompen. De filters vind je normaal gesproken onderin de vaatwasser. Haal de filters er voorzichtig uit. Meestal kan je eenvoudig los draaien, eruit te trekken en schoon maken met heet water.
Controleer de afvoerslang. Haal de vaatwasmachine van zijn plek en controleer achteraan of er een knik of een deuk in de afvoerslang zit. Is dit het geval? Dan is dit in de meeste gevallen de oorzaak van de verstopping waardoor het water niet meer weg kan. Zorg ervoor dat de afvoer slang weer netjes loopt zonder knikken en met voldoende ruimte voor het wegpompen van het water.
Als de vaatwasser verbonden is met de afvoer van de spoelbak van de gootsteen, controleer dan of deze niet verstopt zit.
Als geen van deze drie dingen aan de orde is, dan kun je beter een erkende monteur inschakelen want er is een grote kans dat de pomp kapot is.