welke waterkoker verbruikt meer stroom, een van 1500 watt of een van 900-1100watt?

Bij de ene kookt het water eerder en bij de ander duurt het langer, vandaar de vraag.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om een zelfde hoeveelheid water aan de kook te brengen, evenveel.
Alleen zal die met minder vermogen er iets langer over doen.

Antwoorden (1)

Als het om dezelfde hoeveelheid water gaat, is in beide gevallen precies evenveel energie nodig om dat water aan de kook te brengen. In die zin gebruiken beide waterkokers dus evenveel stroom.

Maar:
Het is best mogelijk dat de ene waterkoker meer warmte afstaat aan zijn omgeving dan de andere. Dat is verloren energie. De waterkoker die de meeste warmte afstaat aan zijn omgeving zal dus meer stroom verbruiken.

Als je zou moeten gokken, zou de waterkoker met het lagere vermogen meer warmte afstaan aan zijn omgeving. Dat komt doordat die er langer over doet. Stel dat beide waterkokers een even goede warmteïsolatie hebben. In de snelle waterkoker heeft het water bijvoorbeeld 3 seconden lang een temperatuur tussen 50 en 51 °C. Daar treedt dus 3 seconden lang het bijbehorende warmteverlies op. In de trage waterkoker heeft het water 4 seconden lang die temperatuur. Daar treedt detzelfde mate van warmteverlies gedurende 4 seconden op. Hetzelfde geldt voor elke andere temperatuur, dus elk warmteverlies zal langer aanhouden - dus zal de tragere waterkoker meer warmte verliezen.

Toegevoegd na 2 minuten:

Neem als voorbeeld een waterkoker van 1 Watt. Die zal het water extreem langzaam verwarmen. Op een gegeven moment heeft het water een temperatuur bereikt waarbij het warmteverlies ook 1 Watt is. Vanaf dat moment stookt de waterkoker precies genoeg om het warmteverlies te compenseren. Het water zal dan de temperatuur behouden die het op dat moment heeft bereikt, maar nooit warmer worden.

Je zou dus kunnen zeggen dat een waterkoker van 1 Watt oneindig veel stroom verbruikt.

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal correct antwoord. +1 :)
Cryofiel
8 jaar geleden
Ja, dat klopt helemaal. Maar de vraag gaat over het totale stroomverbruik. Dat wordt uitgedrukt in kWu. De waterkoker met het lagere vermogen (1000 W) gebruikt 4,3 A, die met het hogere vermogen (1500 W) gebruikt 6,5 A. Als die met het lagere vermogen er 5 minuten voor nodig heeft om het water aan de kook te brengen, verbruikt hij in die tijd 1304 As (ampère-seconde), ofwel (in batterijtermen) 362 mAh. Als die met het hogere vermogen er 3 minuten voor nodig heeft om het water aan de kook te brengen, verbruikt hij in die tijd 1174 As (ampère-seconde), ofwel 326 mAh. Je zou dus de waterkoker met het lagere vermogen kunnen voeden met een batterij (of een accu) van 362 mAh, terwijl de waterkoker met het hogere vermogen zou kunnen volstaan met een batterij/accu van 326 mAh.