Hoe hobbyruimte verwarmen?

Hallo,

In onze achtertuin staat een geïsoleerde blokhut. Deze gaan we gebruiken als hobbyruimte voor circa 10 uur per week. Gas, water en elektra zijn beschikbaar (of makkelijk realiseerbaar), maar er is nog geen enkele manier van verwarming aanwezig. Nu zitten we te twijfelen over wat we moeten (laten) installeren.

We denken aan infrarood, CV, elektrische verwarmingspanelen (Econo heat) of een gaskachel.

Een CV aanleggen is het duurst maar dan zouden we ook warm water hebben. Het verbruik lijkt wel goedkoop maar aan de andere kant duurt het met een cv altijd even voor de ruimte warm is.

Over infrarood of elektrische verwarmingspanelen kunnen we nog weinig onafhankelijke gebruikerservaringen vinden. Omdat het een vrijstaand huisje betreft met ramen, hebben we denk ik behoorlijk wat panelen nodig, wat zowel de aanschaf als het verbruik duur maakt, maar de aanschafprijs + installatiekosten zullen wel een stuk lager liggen dan bij een CV.

Een gaskachel is in aanschaf en installatie ook duur en voelt 'onveiliger' dan een cv.

Kan iemand hier over zeggen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Amadea
8 jaar geleden
Wat te denken van zonnepanelen? Daar krijg je vast wel genoeg warmte-energie voor tien uur per week van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de ruimte inderdaad goed geisoleerd is en niet te groot dan ik zou opteren voor infrarood.
Door de straling is hoef je niet te wachten tot de hele ruimte op temperatuur is voor het behaaglijk is. Monteer boven of achter de hobbytafel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk ook eens naar een ventilatorkachel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.ts24.nl/product_info.php/info/7902/Eurom-EK2001-Elektrische-Werkplaats-Kachel/?gclid=CIKu8dOx7MUCFTHJtAodiGUAsA Ik heb gekeken naar een klein kacheltje om de garage op te warmen en kwam hierop uit.
Zeker omdat het een hobbyruimte betreft, en je er zo weinig per week aanwezig bent, zijn alle andere oplossingen vrij prijzig en heb je ze niet zomaar 'eruit'.
Waarschijnlijk zijn ze er ook wel met een groter vermogen, maar mogelijk voldoet deze al en ben je met enkele tientjes klaar.
En wat dat warme water betreft: een waterkoker is soms al voldoende (voor thee en afwas)
Ivana
8 jaar geleden
Als je een gaskachel gebruikt, moet je daar dus niet met ontplofbare stoffen gaan hobbyen. Je schrijft niet wat je er gaat doen. Als je stil een boek gaat zitten schrijven heb je andere warmte nodig dat wanneer je er lichamelijke arbeid verricht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus voor jaciem!

Antwoorden (1)

Een gevelgaskachel lijkt me de beste oplossing.
Dan wel een met een thermostaat.
Een gevelgaskachel haalt zijn lucht van buiten en de afvalgassen naar buiten terug.
Het wordt dus niet benauwd binnen.
Zet de thermostaat op b.v. 12 graden. ( of hoger)
Dan is het binnen nooit kouder dan 12 graden.
Prima voor in de winter en het blijft droog binnen.
Moet je de ruimte gebruiken zet je hem hoger, net zoals je wilt.
Elektrisch verwarmen kost veel stroom, dus duur in gebruik.
Ook dan moet je alles vorstvrij en niet te koud houden in de winter.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mijn plantenkas, verwarm ik sinds vorig jaar met een gevelgaskachel.
Bevalt zeer goed, geen omkijken meer aan.
Hij staat in de winter op 10 graden, komt er maar een klein beetje zon, slaat de kachel direct weer uit.
De thermostaat regelt alles.