Er is een dop van een urinebokaal in de wc pot gevallen en doorgetrokken nu komt bij aftrekken water terug uit het riool,hoe los ik dit op ?

Is er een vloeistof waardoor de plastic dop "week" wordt en langzaam vergaat in de rioolbuis,of grote hoeveelheden warm water doorspoelen of wie wat anders wat de dop langzaam laat oplossen,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.8K
capthavoc
12 jaar geleden
vlaams ? ik ziet er niets vlaams aan gewoon keurig nederlands hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja grijze wat moet ik hier nu mee,dit is een serieuze vraag en graag dan ook een serieus antwoord,capthavoc zegt het heel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad aftrekken heeft diverse betekenissen als het dat is dan is het dat maar de context doet vermoeden waar het eigenlijk over gaat.

Het beste antwoord

Kijk of je het probleem handmatig kunt verhelpen
Soms wordt de verstopping van je toilet veroorzaakt door iets heel eenvoudigs; een toiletrol die per ongeluk in de pot is gevallen, een grote prop papier die de doorgang blokkeert, enzovoorts. Als je direct kunt zien wat het probleem is en dit met een stel afwashandschoenen kunt oplossen; doen! Des te sneller ben je van je verstopping af.

Probeer het met een ontstopper
Ze lijken ouderwets, maar zijn nog steeds ontzettend praktisch: de oude, vertrouwde ontstoppers. Deze grote zuignappen zet je recht op het gat van de pot. Door vervolgens de stok naar beneden te drukken, zuig je de ruimte onder de nap vacuüm. Eventuele proppen papier of andere viezigheidjes schieten bij het loslaten van de nap los uit hun benarde positie, waardoor je toilet weer mooi doorspoelt.

Een ontstopper werkt alleen als de zuignap groot genoeg is om het hele gat te bedekken. Anders kun je de holte niet goed vacuüm zuigen, waardoor er veel minder kracht ontstaat om de verstopping los te maken.

Los de verstopping op
Als ook de ontstopper geen oplossing biedt, kun je het proberen met ontstoppingsmiddel. Dit is een (vaak) chemisch goedje dat een half uur tot een uur moet inwerken. Het middel lost viezigheid op, waardoor het zomaar kan zijn dat je toilet ineens wél weer doorspoelt. Lees voor het gebruik van ontstoppingsmiddel eerst goed de bijsluiter of het etiket en gebruik het middel alleen als duidelijk wordt aangegeven dat het geschikt is voor jouw toiletpot. Ontstoppingsmiddel kan best agressief zijn en reageert niet op alle materialen goed.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inmiddels heeft de dop nadat we misschien wel 20 emmers heet water,met ontstopper in de wc hadden gedeponeerd zijn weg alsnog gevonden naar het gemeentelijk riool. Het bedrijf dat we al hadden gebeld,kon op het nippertje nog worden geannuleerd omdat het probleem bleek te zijn opgelost.

Andere antwoorden (3)

Kan je geen sifon losmaken, zodat je het er misschien uit kan halen.
Denk niet dat daar oplosmiddelen voor zijn, dan zou je pvc leiding ook week worden vrees ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het ligt er aan waar je leidingen van gemaakt zijn
en hoe diep die dop zit ?
ik weet dat benzine plastic oplost
maar als je leiding pvc zijn dan is dat echt geen optie
het word vrees ik toch leidingen openen en kijken waar ie zit en dat kan je toch beter overlaten aan een bedrijf
12 jaar geleden
Het beste is, zo als reeds geopperd, om de sifon te verwijderen en deze er daar door uit te halen.
Mocht de dop voorbij de sifon zijn, dan zal die dop eigenlijk niet voor problemen gaan zorgen daar de normale doorvoer 5/4 is, en soms 6/4 en had die, als die te groot was, in de sifon moeten blijven steken.
Mocht je echter een urinior met wandafvoer hebben, dan kan het iets lastiger worden.
In dat geval zou ik het middel Stex van CFS eens proberen. Let op, laat het niet te lang zitten, en naderhand zeer goed doorspoelen.