Wie is er verantwoordelijk voor kosten van mijn kookplaat?

Situatie;
Nieuwbouw appartement sinds 2012, waar 1 huurder voor mij in heeft gezeten. Bij bouw en inrichting appartement heeft hij via de woningstichting gekozen voor een inductie kookplaat.

Deze is nu kapot en moet waarschijnlijk vervangen worden. Mijn woningstichting doet nu moeilijk over de kosten hiervan, echter ben ik van mening dat de woningstichting deze op zich moet nemen, aangezien ik niet zelf deze kookplaat heb overgenomen van de vorige huurder maar deze bij het appartement hoort.

Op de site van de overheid staat; ''Inbouwapparatuur van keukens wordt doorgaans aangemerkt als onroerende aanhorigheid van de woning. Die inbouwapparatuur wordt dan met de woning verhuurd door de verhuurder. Reparatie van een kapotte inbouwkoelkast is dan voor rekening van de verhuurder.''

Hieruit concludeer ik dat niet ik, maar de woningstichting de kosten voor vervanging/reparatie op zich moet nemen.

Echter 1 bijkomstigheid, alle andere appartementen zit standaard een elektrisch fornuis in, kwalitatief een stuk minder en juist vanwege de inductieplaat heb ik gekozen voor dit appartement. Nu ben ik bang dat de woningstichting als vervanging noodzakelijk is, een elektrisch (goedkoper) fornuis zal laten plaatsen. Mag dit ook zomaar?

Thanks for the help!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
20.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Prijsverschil inductieplaat en electrisch fornuis voor rekening huurder...!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Freekfluweel..dit lijkt me idd niet meer dan logish.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De inductiekookplaat hoorde oorspronkelijk niet bij het appartement. Prijsverschil is voor de huurder anders tevreden zijn met fornuis.
Repareren van een Inbouwkoelkast die bij het appartement hoort is iets anders dan vervangen van zelf gekozen duurdere apparatuur.
Woningbouw kan zelfs weigeren om gratis een nieuw fornuis te plaatsen, als blijkt dat in andere appartementen het fornuis nog probleemloos werkt.
Reddie
7 jaar geleden
Ik heb vele woongelegenheden gehuurd, maar heb ALTIJD zelf moeten zorgen voor een kookgelegenheid.
Dat jij een kookgelegenheid aantreft is dus puur mazzel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze plaat zat erin op moment van het tekenen van het huurcontract.
Luxe apparatuur kan een hogere huurprijs beteken, dat is aan de verhuurder. Het is ook niet toegestaan om het appartement op te leveren bij einde contract met een goedkope plaat en de dure mee te nemen naar een volgende woning. Bij een defect zou ik dan ook verwachten dat er een vergelijkbare plaat geplaatst wordt. Maar wat ik verwacht is afhankelijk van de huur, als er geen meerprijs gerekend wordt dan heb je bij vervanging enkel recht op een basis keuken en/of apparatuur.
https://www.wonennwf.nl/ik-ben-een-huurder/woning-verbeteringen/uw-keuken/

Het beste antwoord

Bij inbouwapparatuur die bij de woning hoort is verhuurder verantwoordelijk voor reparatie / vervanging. Verhuurder moet zorgen voor EEN werkende kookplaat. Als huurder een luxere / duurdere uitvoering wil, is verhuurder niet verplicht daaraan mee te werken. Als verhuurder wel wil meewerken, is het reëel dat huurder het kostenverschil betaalt.
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Ik begrijp de min niet. Ik heb geplust.
Reddie
7 jaar geleden
De min is waarschijnlijk van de vraagsteller zelf, omdat het antwoord hem niet bevalt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Da's dan jammer want het antwoord is correct. (+)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez, de min is van mijn supersnelle muis die wel eens haar eigen gang gaat. Heb ergens anders een plus geplaatst, waar ik deze nooit gezet zou hebben
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duidelijk verhaal, bedankt voor de reactie(s)!