Wordt een koelkast ook koud zonder iets erin?

Een college is namelijk van mening dat wanneer er geen producten in de koelkast staan dat hij dan niet koelt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is wel zo dat de koelkast beter koelt als er een hoop producten instaan want dan houden de producten elkaar koel en hoeft de koelkast minder vaak aan te slaan.

Antwoorden (3)

Filosofisch bekeken klopt dat misschien wel. Stop je geen eieren in het kokende water, dan wordt er ook geen ei gekookt. Maar het water is heet en de lucht in de koelkast is koud. Alles wat je daar in stopt gaat de temperatuur van de omgeving aannemen en wordt dus gekoeld.
Het is overigens wel zo dat een lege koelkast minder energie gebruikt dan een volle. (misschien bedoelt je collega dat?) Daarom is het ook belangrijk een vriesvak te ontdooien. Het koelen van aangegroeid ijs kost veel energie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jazeker. Ook een koelkast zonder produkten koelt.
Misschien denk je collega dat "een koelkast zonder produkten" leeg is. Maar dat is niet zo. Die is gevuld met lucht, en die wordt gekoeld.
Er zitten in de koelkast géén sensoren die bepalen dat koelen zinloos is.
9 jaar geleden
Ten eerste, jouw vraag: "Wordt een koelkast ook koud zonder iets erin?
De koelkast zonder iets erin koelt inderdaad niet, want de lucht is ook "iets" en de vacuüm kent geen temperatuur.

Ten tweede, als er geen producten in de koelkast staan, dan hij niet koelt: Dit klopt gedeeltelijk. De producten worden inderdaad niet gekoeld, maar de koelkast zelf koelt wel.

En bij de andere vraag:
Verbruikt de lege koelkast minder dan de volle koelkast? Het antwoord is een "ja".
Stel dat je 2 identieke koelkasten hebt, die dezelfde formaat, instelling, isolatie, merk en type hebben. Je stopt in ene koelkast helemaal vol met producten en in andere niets en je zet allebei tegelijkertijd aan door de stekker erin te zetten.

De lege koelkast koelt eerder, dus de koeler gaat sneller over de stand-by, want de lucht wordt sneller gekoeld dan producten. En de producten geven nog over langere termijn warmte uit. Daarom verbruikt de lege koelkast minder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
"De koelkast zonder iets erin koelt inderdaad niet, want de lucht is ook "iets" en de vacuüm kent geen temperatuur.".
Je spreekt jezelf twee keer tegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Reddie Sorry, maar ik snap je reactie niet. Mijzelf 2x tegenspreken?
Om de temperatuur te bepalen heb je atomen/moluculen zoals lucht nodig, toch? Als de koelkast binnen geen lucht heeft, hoe koelt het dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@panteao Dat klopt, dan hebben wij andere factoren bijgedaan: als de deur tussendoor af en toe open en dicht gegaan is en als de producten eindelijk koud genoeg zijn, dan haalt deze volle koelkast de lege koelkast inderdaad in na een lange termijn. Met deze factoren is de volle koelkast toch energiezuiniger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ voor de vacuüm opmerking. Hoewel ik me afvraag of ie dan niet juist blijft koelen, zonder dat ie zijn "kou" (tussen "" want er bestaat alles warmte/energie) kwijt kan.
De thermostaat zit meestal tegen een niet gekoelde zijwand en die zal waarschijnlijk de buitentemperatuur aannemen.
Dus een koud element aan de achterkant en verder alles op kamertemp.
Maar nu wordt het veel te ingewikkeld. :-)