Wat betekent aansluiten met een 'meerpolige schakelaar met contactonderbreker van minimaal 3mm' ?

We willen een oven van ikea installeren (REALISTISK, zonder kookplaat, past op een zekering van 13A) en vragen ons af of een gewoon stopcontact voldoende is...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Deze oven kan met een 3x 2,5mm² kabel op een stopcontact aangesloten worden die alleen staat op een apart gezekerde groep (16A). Er mogen dus geen andere stopcontacten zijn in die groep om overbelasting te voorkomen.

Er mag (hoeft niet) een schakelaar gebruikt worden vóór het stopcontact maar dat moet dan een dubbelpolige UIT schakelaar zijn. Dus zowel de 0 (blauw) als de Fase (bruin) moeten daarmee gelijktijdig in- of uitgeschakeld kunnen worden.
De contactmassa van die schakelaar moet tenminste 3 mm² bedragen, dat wil zeggen, voor het contactoppervlak. Zulke schakelaars kunnen tot 20 A probleemloos schakelen.
Een vrij zware schakelaar dus, vergelijkbaar met een wasmachine trekschakelaar.

Houd je vooral aan deze voorschriften anders is de kans op brand door overbelasting groot. Laat zonodig een apart stopcontact voor de oven aanleggen als je geen aparte aansluiting hiervoor hebt. Veiligheid gaat voor alles!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het die uit de bron is heeft ie een aansluitwaarde van 2600W.

Dat kan in een gewoon stopcontact, maar het is wel de bedoeling dat het het enige apparaat is op die (16A) groep.

Staat alles in de keuken op dezelfde groep dan schakelt de zekering uit als je bijvoorbeeld de oven tegelijk met een waterkoker aanzet.