Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom moet ik bij een wasmachine wachten voordat ik de deur open mag maken ?

In elk geval bij alle machines die ik heb gehad is er een systeem dat ongeveer 2 minuten wacht voordat ik de deur open mag maken. Dat is nadat het programma is doorlopen, maar ook nadat ik de machine zelf heb uit gezet.

Het maakt daarbij niet uit of er water in de machine zit of niet.
Ook (wanneer de timer is ingesteld) en het programma nog niet eens begonnen... na het uitzetten: verplicht 2 minuten wachten.

Frustrerend en voor mijn gevoel zinloos. Daarom ben ik op zoek naar de zin van dat systeem.

Utrecht
een jaar geleden
Veiligheid: om zeker te zijn dat de trommel stil staat. Het was veel goedkoper om er een timer tussen te zetten dan een draaisensor. Bij mij was het overigens 1 minuut.
Cryofiel
een jaar geleden
Bij mij één minuut volgens de timer op het display, en twee minuten volgens mijn horloge.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@Cryofiel
Tijd is relatief. De snelheid ervan is afhankelijk van aan welke kant van de WC-deur men zich bevindt.
SimonV
een jaar geleden
ChatGPT: "Er zijn een paar redenen waarom je moet wachten voordat je de deur van een wasmachine opent. Ten eerste kan de deur van de wasmachine na het wassen heet zijn, dus wachten totdat het apparaat afgekoeld is, kan verbranding voorkomen. Ten tweede kan er druk op de deur staan wanneer de trommel nog aan het draaien is, waardoor de deur moeilijk of zelfs gevaarlijk te openen is. Ten derde kan er nog water in de trommel zijn, waardoor er een grote kans op lekkage is wanneer de deur wordt geopend. Het wachten totdat de wasmachine klaar is met het wassen en afgekoeld is, kan deze problemen helpen voorkomen." ChatGPT noemt dus niet de belangrijkste reden.
Inekez1
een jaar geleden
Mijn wasmachine deurtje opent altijd onmiddellijk. Zelfs als het programma al draait en er water in de trommel zit. Ik druk op de pauzeknop en binnen 2 seconden kan de deur open. Als er natte was tegen het deurtje hangt, moet ik daarna wel de vloer dweilen! Heel handig als de was al draait en ik kom nog een sok tegen...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat heeft met de centrifuge te maken. Je zou je handen ernstig kunnen verwonden als je de deur openmaakt terwijl die metalen trommel (met scherpe randjes) nog aan het ronddraaien is. Die tijdspanne is er om zeker te weten dat het draaien gestopt is.
(Lees meer...)
Amadea
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding